Hoe kunnen basisscholen hun spellingonderwijs blijvend verbeteren? Deze geactualiseerde uitgave van Spelling op z'n best laat dit middels zeven bouwstenen zien. In het basisonderwijs wordt veel tijd en aandacht besteed aan spelling. Maar dat is niet altijd terug te
zien in de prestaties van de leerlingen. In dit boek beschrijven de auteurs op toegankelijke wijze zeven
bouwstenen voor effectief spellingonderwijs: doelen, tijd, aanbod, instructie, differentiatie, monitoring en
transfer. De auteurs laten zien hoe het spellingonderwijs zó kan worden ingericht, dat betere resultaten
het gevolg zijn. Hun aanpak is gebaseerd op jarenlange ervaring met spellingverbetertrajecten.
Spelling op z’n best ondersteunt leerkrachten en interne begeleiders bij het opzetten, begeleiden en
verzorgen van goed spellingonderwijs. Zij vinden in dit boek naast theoretische vooral veel praktische
handreikingen waarmee zij direct op school aan de slag kunnen. Schoolleiders doen met het lezen van
dit boek inspiratie op voor het ontwikkelen van spellingbeleid. Referentiekader Taal
Correct kunnen spellen is een vaardigheid die in onze maatschappij van groot belang wordt geacht. Niet voor niets is spelling een van de elementen van het Referentiekader Taal. Daarin staat beschreven wat leerlingen in opeenvolgende fasen van het taalonderwijs moeten kennen en kunnen.
Streven naar betere resultaten
Basisscholen besteden veel tijd aan spelling. Toch laten de resultaten van hun leerlingen soms te wensen over. Veel scholen willen daarom graag werken aan het verbeteren van hun spellingonderwijs. In de praktijk weten ze echter niet altijd hoe ze dit moeten aanpakken. Spelling op z’n best helpt hen op weg. De auteurs laten zien hoe scholen hun spellingopbrengsten kunnen verhogen met behulp van zeven ‘bouwstenen’: doelen, tijd, aanbod, instructie, differentiatie, monitoring en transfer.
Tips en inspiratie
Spelling op z’n best is geschreven voor leerkrachten en interne begeleiders die het spellingonderwijs een impuls willen geven. Schoolleiders vinden in deze publicatie handreikingen voor het borgen van effectief spellingonderwijs.
CPS heeft Spelling op z'n best in 2012 uitgebracht. Deze versie is in 2020 geactualiseerd.
Ik heb een vraag over het boek: ‘Spelling op z'n best - Korstanje, Marjolein, Veenstra, Tseard’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.