Veerkracht is een veelzijdig woord. Dat blijkt ook uit de Merriam-Webster Dictionary waarin 25 synoniemen van veerkracht worden vermeld. In de Van Dale Thesaurus zijn het er veel minder, maar toch nog 10.
Die veelzijdigheid is ook terug te vinden als het gaat om het beschrijven van het begrip veerkracht. Ook daar raken we gemakkelijk verdwaald in een waaier van definities en theorieën. Anders dan de populariteit van de term veerkracht doet vermoeden, is er nog veel te verduidelijken.
Jan van der Ploeg beoogt die duidelijkheid te verschaffen via een viertal delen in dit boek die achtereenvolgens ingaan op:
- Wat houdt veerkracht in en hoe ontstaat deze?
- Hoe verhoudt veerkracht zich tot intelligentie, kwetsbaarheid en trauma?
- Wat is de rol van veerkracht in bedreigende situaties zoals tijdens corona?
- Hoe is veerkracht vast te stellen en vooral: hoe is deze te versterken? Voorwoord 13
DEEL 1
VEERKRACHT IN HET ALGEMEEN
Hoofdstuk 1 Wat houdt veerkracht eigenlijk in? 17
1. Inleiding 17
2. Definities 17
3. Drie visies 18
4. Niet al te krampachtig doen 20
5. Tegenspoed en aanpassing 21
6. Beschermende en risicofactoren 23
7. Verschillen in invloed van risico- en beschermende factoren 24
8. Drie verschillende rollen van veerkracht 26
9. Hoeveel kinderen tonen veerkracht bij storm of
tegenwind? 27
Hoofdstuk 2 Korte terugblik 29
1. Inleiding 29
2. Onderzoeksgolven 29
3. Verschuiving in het denken over veerkracht 31
4. Veerkracht in de tijd gezien 33
5. Van ego-sterkte naar veerkracht 34
6. Tot slot 35
Hoofdstuk 3 Geen veerkracht zonder coping 36
1. Inleiding 36
2. Wat houdt het begrip coping in? 36
3. Copingcategorieën 37
4. Concrete copingvaardigheden 38
5. Ontwikkeling van copingvaardigheden 39
6. Inschattingsproces (appraisal) 40
6.1 Appraisal in drie fasen 41
6.2 Appraisal in twee fasen 42
7. De inschatting nader bezien 43
8. Samenhang tussen coping en veerkracht 44
9. Schematische weergave 46
10. Het bepalen van copingvaardigheden 47
Hoofdstuk 4 Veerkracht: een kwestie van aanleg? 49
1. Inleiding 49
2. Opvoeden tot veerkracht 49
3. Opvoeden tot regulering van emoties en gedrag 50
4. Biologische basis van de regulering van emoties
en gedrag 51
5. Te veel en te weinig temperament 52
6. Te veel vermijden en te weinig benaderen 53
7. Geremd en ongeremd 54
8. Met de bril van de psychoanalyticus 55
9. Ter afsluiting 56
Hoofdstuk 5 Het veerkrachtige brein 57
1. Inleiding 57
2. Belangrijke hersengebieden 57
3. Onderlinge samenhang 59
4. Meest relevante neurotransmitters (hormonen) 60
5. Het brein in ontwikkeling 64
6. Verschillen tussen jongens en meisjes 65
DEEL 2
DRIE SPECIFIEKE THEMA’S: KWETSBAARHEID, INTELLIGENTIE EN TRAUMA
Hoofdstuk 6 Veerkracht en kwetsbaarheid: twee zijden van
dezelfde medaille? Nee! 69
1. Inleiding 69
2. Definities van kwetsbaarheid 70
3. Vormen van kwetsbaarheid 72
4. Kwetsbare jeugdigen: wie zijn zij? 73
5. De relatie tussen kwetsbaarheid en veerkracht 75
6. Het bepalen van kwetsbaarheid 77
7. Drie kritische kanttekeningen bij het bepalen van
kwetsbaarheid 78
8. Hoe kwetsbare kinderen te helpen? 79
Hoofdstuk 7 Moet je slim zijn om veerkracht te tonen? 82
1. Inleiding 82
2. Het klassieke beeld van intelligentie 82
3. Emotionele intelligentie 83
4. Definities en metingen 84
4.1 Definities 84
4.2 Metingen 85
5. Emotionele intelligentie en veerkracht 85
6. Emoties 86
7. Ontwikkeling emotionele intelligentie 87
8. Gevolgen 89
9. De centrale rol van emotionele intelligentie 90
Hoofdstuk 8 Veerkracht en trauma 91
1. Inleiding 91
2. Geschiedenis van het begrip trauma. 91
3. Het bepalen van een posttraumatische stressstoornis (ptss) 92
4. Traumatische gebeurtenissen/situaties 94
5. Het verloop van een traumatische gebeurtenis 96
6. Veerkracht in het verwerken van een traumatische
gebeurtenis of situatie 96
7. Programma’s om na een eenmalige traumatische
gebeurtenis een trauma te voorkomen. 98
8. Het verwerkingsmodel van Horowitz 99
9. Traumagerichte interventieprogramma’s 100
10. Sterker worden na een traumatische gebeurtenis 101
11. Tot slot 102
DEEL 3
VEERKRACHT IN DE PRAKTIJK
Hoofdstuk 9 Veerkracht en kindermishandeling 104
1. Inleiding 104
2. Omvang en vormen 104
3. Beschermende factoren 105
4. Risicofactoren 106
5. Gevolgen 107
6. Kanttekeningen bij de gevolgen van kindermishandeling 108
7. Copingvaardigheden 109
8. Aantal ‘overlevers’ 110
9. Tot slot 111
Hoofdstuk 10 Wat was veerkracht waard ten tijde van de
covidpandemie? 114
1. Inleiding 114
2. Aantallen 114
3. Problemen 115
4. Hoe keken ouders en kinderen naar de pandemie? 118
5. Kwetsbare jeugdigen 119
6. Veerkrachtfactoren tijdens de covidepidemie 121
7. Coping gedurende corona 123
8. Veerkracht en coping tijdens corona 124
9. Veerkracht onder professionele hulpverleners 125
Hoofdstuk 11 Helpt veerkracht suïcide voorkomen? 127
1. Inleiding 127
2. Aantallen en trends 127
3. Korte schets van suïcidale jongeren 129
4. Veerkracht en suïcidale gedragingen 130
5. Copingvaardigheden 131
6. Suïcidale gedragingen en ontwikkelingsfasen 132
7. Hielp veerkracht ten tijde van de covidpandemie
suïcidaal gedrag voorkomen? 133
DEEL 4
PROBLEMEN, PREVENTIE, METEN EN HELPEN
Hoofdstuk 12 Veerkracht en jongeren in residentiële instellingen 139
1. Inleiding 139
2. Het onoverzichtelijke terrein van de jeugdzorg 139
3. Wie zijn de tehuisjeugdigen? 140
3.1 Algemeen beeld 140
3.2 Overzicht van risico- en beschermende factoren 141
4. Veerkracht onder tehuisjongeren 142
5. Interventies 143
5.1 Versterken van de veerkracht 144
5.2 De rol van het leefklimaat 145
5.3 Het belang van de groepsleiding 146
Hoofdstuk 13 De kwetsbare positie van pleegkinderen 149
1. Inleiding 149
2. Wie zijn de pleegkinderen? 150
3. Begeleiding 151
4. Veerkracht 152
5. Beschermende en risicofactoren 152
6. Onderwijs als sleutelfactor tot meer veerkracht 153
7. Afsluitend 154
Hoofdstuk 14 Metingen van veerkracht 155
1. Inleiding 155
2. Veerkrachtmetíngen 155
2.1 De eerste veerkrachtschalen 156
2.2 De meest populaire en vaak herziene veerkrachtschalen 157
2.3 Twee opvallende veerkrachtschalen 158
2.4 Meting van veerkracht als uitkomst 160
3. Kanttekeningen 160
4. Samenhang met problemen 163
Hoofdstuk 15 Versterken van de veerkracht 165
1. Inleiding 165
2. Het sociaal-ecologische model als richtsnoer 165
3. Preventieprogramma’s 166
4. Hoe komt een preventieprogramma tot stand? 168
5. Drie voorbeelden 169
6. Effectiviteit 172
7. Interventies of behandelingen 174
8. Achterliggende theorieën 175
9. Wat kunnen ouders doen? 177
10. Wat kunnen ouders nog meer doen? 179
Nawoord 181
BIJLAGEN
Bijlage 1 Overzicht van definities van veerkracht 186
Bijlage 2 Overzicht van veelgenoemde risicofactoren 187
Bijlage 3 Overzicht van veelgenoemde beschermende factoren 188
Bijlage 4 Profielschets Norman Garmezy 189
Bijlage 5 Profielschets Michael Rutter 190
Bijlage 6 Kidcope-vragenlijst ter bepaling van copingvaardigheden 192
Bijlage 7 Children’s Vulnerability Questionnaire (csvq) 193
Bijlage 8 Psychological Vulnerability Scale 194
Bijlage 9 Kenmerken van ptss in dsm-5 195
Bijlage 10 PCL-Checklist 197
Bijlage 11 Voorbeeld van beschermende factoren bij kindermishandeling 198
Bijlage 12 Beschermende factoren bij seksueel misbruik 199
Bijlage 13 Overzicht van relevante factoren in internationaal
onderzoek onder tehuisjeugdigen 200
Bijlage 14 Ego-Resilience Scale (res) 202
Bijlage 15 Child and Youth Resilience Measure (cyrm-12) van Russel 204
Bijlage 16 De Veerkracht Plus Schaal (vk+) 205
Bijlage 17 De Resilience Scale (rs-14) 207
Bijlage 18 Programma-onderdelen 208
Bijlage 19 Blik van drie pioniers op veerkrachtversterking 209
Literatuur 211
Trefwoordenregister 220
Ik heb een vraag over het boek: ‘Veerkracht, een rekbaar begrip - Ploeg, Jan van der’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.