Van leraren wordt vandaag de dag meer gevraagd dan frontaal lesgeven op de ‘ouderwetse’ manier. Nieuwe visies zoals ontdekkend en onderzoekend leren of ontwikkelingsgericht onderwijs vragen om een nieuwe invulling van de rol van de leraar. Hoe geef je les in kritisch denken en activeer je je leerlingen? Visual Thinking Strategies (VTS) is een toegankelijke en praktische methode die helpt om gestalte te geven aan deze nieuwe pedagogisch-didactische visies.
VTS is een leermethode die bestaat uit geleide groepsgesprekken over kunstwerken. Aan de hand van open vragen vergroten leerlingen hun vaardigheden, zoals waarnemen, luisteren, kritisch denken en (beeld)geletterdheid. De gespreksleider draagt geen kennis over, maar faciliteert het gesprek volgens een vast patroon. Het initiatief ligt bij de leerlingen, terwijl de leraar de regie heeft.
Visual Thinking Strategies is een vertaling van het standaardwerk over VTS van Philip Yenawine, de Amerikaanse grondlegger en voormalig hoofd educatie van het Museum of Modern Art in New York. Dit boek geeft je een grondig inzicht in de methode, het ontstaan en de veelzijdige toepassingen in het onderwijs. Yenawine put uit zijn jarenlange ervaring met VTS. Hij werkte nauw samen met vele leraren. Aan de hand van sprekende praktijkvoorbeelden geeft hij inzicht in de werking van VTS. Van taalonderwijs aan leerlingen met een taalachterstand tot het creëren van een leergemeenschap, tot de inzet bij rekenopdrachten; Yenawine geeft een helder beeld van VTS en hoe je het kunt gebruiken in je klas.
VTS is in 2012 in Nederland geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt voor het Nederlandse onderwijs door de Stichting VTS Nederland. De belangstelling voor VTS neemt toe; een groeiend aantal leerkrachten ziet de toegevoegde waarde ervan voor hun lespraktijk. Dit boek geeft hen praktische handvatten voor een vernieuwende manier van lesgeven die leerlingen activeert. INHOUD
Voorwoord 7
Oproep tot verwondering 11
Hoofdstuk 1: Ruimte voor nieuwsgierigheid 15
Hoofdstuk 2: Visual Thinking Strategies: de basis 31
Hoofdstuk 3: VTS toepassen op andere vakken en onderwerpen 57
Hoofdstuk 4: Denkvaardigheden vaststellen via schrijfopdrachten 95
Hoofdstuk 5: VTS, taalontwikkeling en niet-Engelstalige leerlingen 127
Hoofdstuk 6: Hoe leer je VTS’en? 153
Hoofdstuk 7: Effectief onderwijs 169
Bijlage: Als je VTS wilt uitproberen 189
Noten 203
Creditlines beeld 207
Aanbevolen literatuur 209
Dankbetuigingen 211
Over de auteur 213
Ik heb een vraag over het boek: ‘Visual Thinking Strategies - Yenawine, Philip’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.