waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft
Omschrijving
Een overtuigend manifest tegen de vereconomisering van het onderwijs. In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren. Deze kortzichtige focus op nuttige vaardigheden heeft ons vermogen om ons kritisch te verhouden tot autoriteit aangetast, heeft onze sympathie voor mensen die anders zijn gereduceerd en heeft ons vermogen om complexe mondiale vraagstukken te beoordelen beschadigd. Het verlies van deze basale vaardigheden vormt een ernstige bedreiging voor de democratie. ‘Ook los van de centrale stellingname valt er heel wat te leren van Nussbaums heldere en zeer leesbare betoog. Juist in deze tijd zijn denkers die ons eraan herinneren dat economische groei geen doel op zichzelf moet zijn, relevanter dan ooit. En voor wie denkt dat het belang van breed cultureel onderwijs wel eens overdreven wordt, is dit boek ook een aanrader. Van dat idee kan Nussbaum u voorgoed genezen.’ – Trouw
Trouw
‘Voor de zoveelste keer proberen docenten hun (niet winstgevende) bestaansrecht te verdedigen. En eindelijk is daar Nussbaum die met een kanon van een argument komt in een razend helder, scherp en knap boek: zonder ons geen democratie.’ – NRC NEXT
NRC Next
‘Niet voor de winst is haar indringend pleidooi om kunst, literatuur, talen, muziek, filosofie, geschiedenis, religie en cultuur niet als een overbodige luxe te zien, maar als essentieel voor de vorming van elke volwassene tot mondig staatsburger.’ – **** De Volkskrant
De Volkskrant