-Mag ik iemand dwingen zijn kamer schoon te maken?
-Moet ik informatie over mijn cliënt doorgeven aan de politie?
-Kan ik een beslissing nemen die ingaat tegen gemaakte afspraken?
In het dagelijks werk in psychiatrie en rehabilitatie ontstaan regelmatig ethische kwesties rondom thema’s als autonomie en respect, afstand en nabijheid, het omgaan met wensen van cliënten op het gebied van intimiteit en seksualiteit, en visies op ‘normaal’ gedrag. Medewerkers en managers komen regelmatig knel te zitten tussen verschillende waarden en normen en botsende belangen.
In dit boek worden praktijkvragen van hulpverleners (verpleegkundigen, begeleiders, psychologen, psychiaters) en managers besproken aan de hand van ethische gespreksmethoden en theorieën. Tijd voor reflectie kan medewerkers en leidinggevenden helpen om ethische kwesties in de dagelijkse praktijk van de geestelijke gezondheidszorg te herkennen en bespreekbaar te maken.
Walter van Bennekom, geneesheer-directeur binnen ggz-organisatie De Grote Rivieren, waar reflectie op goede zorg sinds 2004 op de agenda staat:
'.....Wij zijn het project gestart met het idee dat het verhogen van de morele sensibiliteit van hulpverleners zou leiden tot betere zorg en dat is ook zo, maar gaande het project bleek het bij medewerkers ook te leiden tot minder stress en tot meer enthousiasme voor het werk.'
Beide auteurs, Dorine Bauduin en Mariël Kanne, hebben ruime ervaring als docent ethiek en als gespreksleider bij reflectiebijeenkomsten in verschillende zorgorganisaties. Inhoud
Inleiding 7
1. Perspectieven rond dagarrangementen 9
Froukje Hajer
Intermezzo: ‘Zal de wereld weer een speeltuin zijn’ 25
Fred Verhees
2. Behoeften van ouders en kinderen 31
Fred Verhees en Astrid van de Weijenberg
Intermezzo: Sport en bso: hoe werkt dat? 43
Leonie Heutz
3. Verschillende kinderen, verschillende behoeften 49
Leonie Heutz
Intermezzo: Geiten aaien, stallen uitmesten, de natuur beleven 62
op de kinderboerderij
Astrid van de Weijenberg en Birgit van der Laan
4. Accommodatiebeleid 71
Yermo Wever en Bert Franssen
Intermezzo: Bso die gaat en staat waar je wilt 89
Pepijn Djelân
5. Gemeente realiseert eigen beleidsdoelstellingen in brede school 93
Peter Vereijken
5
Moeder thuis-1.6.indd 5 11-11-2008 16:06:42
Intermezzo: Ontdek techniek met de Ontdekplek 109
Harry Valkenier en Gabby Wijers
6. De pedagogiek van dagarrangementen 115
Fred Verhees
Intermezzo: Gun kinderen de natuur 127
Astrid van de Weijenberg
7. Ouders en inspraak: een paar apart 133
Astrid van de Weijenberg
Intermezzo: Centra voor de kunsten ontdekken buitenschoolse 141
opvang
Femie Willems
8. Combinatiemedewerker, meer dan oplossing voor personeelstekort 147
Aart Verschuur
Intermezzo: Kunstenaars zorgen voor andere vorm van creativiteit 158
Astrid van de Weijenberg
9. Tussenschoolse opvang en buitenschoolse opvang vinden elkaar 163
Astrid van de Weijenberg
Intermezzo: Programmamakers zoeken mogelijkheden voor 172
samenwerking
Pepijn Djelân
10. Oost-Europa als voorbeeld voor Nederland? 179
Anja Hol en René Clarijs
Bibliografie 215
Over de auteurs 219
Ik heb een vraag over het boek: ‘Tijd voor reflectie - Bauduin, D., Kanne, M.’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.