Commercieel luisteren is een boek voor professionals en experts van wie
verwacht wordt dat zij ook advies- en salesgesprekken voeren. Dit deel van de
functie vraagt om andere inzichten en vaardigheden dan meestal in het eigen
vakgebied ontwikkeld zijn. Met de inzichten uit dit boek zijn deze vrij eenvoudig
toe te passen in de praktijk.
De oplossing is niet het oefenen van een vlotte babbel, de perfecte elevator pitch
of overtuigen met stapels bewijs en argumenten. Klanten overtuig je door te
luisteren! Hoe ontdek je de werkelijke behoeften, belangen en verwachtingen?
Dit boek beschrijft op praktische, vlotte en verhelderende wijze de essentiële
inzichten en toepassingen om opdrachten gegund te krijgen en langdurige
samenwerking met jouw klanten aan te gaan. Jouw sales- en adviesgesprekken
gaan veel relaxter en worden leuker om te doen. Succes is dan onvermijdelijk.
De volgende thema’s worden in dit boek behandeld:
• Bewust worden van je luister-intentie.
• Commerciële ruimte creëren.
• Ontdek behoeften en belangen.
• Doelen en verwachtingen concreet maken.
• Kijk over de deal heen. Commercieel luisteren is een boek voor professionals en experts van wieverwacht wordt dat zij ook advies- en salesgesprekken voeren. Dit deel van defunctie vraagt om andere inzichten en vaardigheden dan meestal in het eigenvakgebied ontwikkeld zijn. Met de inzichten uit dit boek zijn deze vrij eenvoudigtoe te passen in de praktijk.De oplossing is niet het oefenen van een vlotte babbel, de perfecte elevator pitchof overtuigen met stapels bewijs en argumenten. Klanten overtuig je door teluisteren! Hoe ontdek je de werkelijke behoeften, belangen en verwachtingen?Marc van Katwijk (1966) is trainer en business coach. In zijn trainingspraktijkontmoet Marc dagelijks mensen die als een berg op zien tegen commerciëlegesprekken. De spanning ontstaat meestal door gedachtes als `Ik wil voorkomendat ik als een stofzuigerverkoper over kom of `Ik wil voorkomen dat ik deopdracht niet scoor. Veel experts die dit herkennen zoeken naar een praktischeen effectieve oplossing om van dit ongemakkelijke gevoel af te komen.Als je jezelf bewust wordt en eenvoudig traint in een creërende manier vandenken en doen, dan verander je daarmee jouw resultaten. En dat gaat veel verderdan de deal alleen.Dit boek beschrijft op praktische, vlotte en verhelderende wijze de essentiëleinzichten en toepassingen om opdrachten gegund te krijgen en langdurigesamenwerking met jouw klanten aan te gaan. Jouw sales- en adviesgesprekkengaan veel relaxter en worden leuker om te doen. Succes is dan onvermijdelijk.De volgende themas worden in dit boek behandeld: Bewust worden van je luister-intentie. Commerciële ruimte creëren. Ontdek behoeften en belangen. Doelen en verwachtingen concreet maken. Kijk over de deal heen. Commercieel luisteren is een boek voor professionals en experts van wie
verwacht wordt dat zij ook advies- en salesgesprekken voeren. Dit deel van de
functie vraagt om andere inzichten en vaardigheden dan meestal in het eigen
vakgebied ontwikkeld zijn. Met de inzichten uit dit boek zijn deze vrij eenvoudig
toe te passen in de praktijk.
De oplossing is niet het oefenen van een vlotte babbel, de perfecte elevator pitch
of overtuigen met stapels bewijs en argumenten. Klanten overtuig je door te
luisteren! Hoe ontdek je de werkelijke behoeften, belangen en verwachtingen?
Marc van Katwijk (1966) is trainer en business coach. In zijn trainingspraktijk
ontmoet Marc dagelijks mensen die als een berg op zien tegen commerciële
gesprekken. De spanning ontstaat meestal door gedachtes als ‘Ik wil voorkomen
dat ik als een stofzuigerverkoper over kom…’ of ‘Ik wil voorkomen dat ik de
opdracht niet scoor…’. Veel experts die dit herkennen zoeken naar een praktische
en effectieve oplossing om van dit ongemakkelijke gevoel af te komen.
“Als je jezelf bewust wordt en eenvoudig traint in een creërende manier van
denken en doen, dan verander je daarmee jouw resultaten. En dat gaat veel verder
dan de deal alleen.”
Dit boek beschrijft op praktische, vlotte en verhelderende wijze de essentiële
inzichten en toepassingen om opdrachten gegund te krijgen en langdurige
samenwerking met jouw klanten aan te gaan. Jouw sales- en adviesgesprekken
gaan veel relaxter en worden leuker om te doen. Succes is dan onvermijdelijk.
De volgende thema’s worden in dit boek behandeld:
• Bewust worden van je luister-intentie.
• Commerciële ruimte creëren.
• Ontdek behoeften en belangen.
• Doelen en verwachtingen concreet maken.
• Kijk over de deal heen.
“Leest als een roman en wekt je nieuwsgierigheid op.
Heel praktisch en direct toepasbaar in mijn praktijk.”
Rob van Dee, account manager, Grohe Nederland
“Handzaam en compact boek! Prettig leesbaar,
aansprekend en gegarandeerd meerwaarde voor ieder
gesprek met je klant!”
Diana Stout, MKB-adviseur en
directeur van Administer BV te Utrecht
“Geen trucjes maar oprechte interesse en relatie boven
transactie. Heel herkenbaar geschreven en goede
oefeningen. Uitstekend!”
Erik Rieken, managing director, KPN Inhoud
Intentie is alles [ 13 ]
Wat is intentie? [ 17 ]
Inleiding tot het begrip
Strandballen [ 23 ]
Alles over echt luisteren
Even schakelen [ 35 ]
De vier communicatieniveaus
Durf de OEN te zijn [ 47 ]
Van oplossingsgericht naar behoeftegericht
Voorkomen of creëren? [ 57 ]
Hoe intentie succes bepaalt
Nivea [ 65 ]
Over gedachten en interpretaties
Check it out, baby! [ 71 ]
Het belang van aftasten
Ondervragen of afvragen? [ 77 ]
Hoe je hoort wat er werkelijk speelt
U vraagt, wij draaien [ 89 ]
Hoe je van toegevoegde waarde bent
Calimero & Friends [ 99 ]
Inzichten die je effectiviteit vergroten
Wat wil je eigenlijk? [ 117 ]
Ontdek de behoefte achter de vraag
Yes! [ 127 ]
De deal, en zo verder
Laatste woord [ 137 ]
Ik heb een vraag over het boek: ‘Commercieel luisteren - Katwijk, Marc van’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.