Omschrijving
De combinatie van videouitleg en direct oefenen met de uitgelegde stof, maakt dat je heel snel een goed begrip krijgt van eenheden en het omrekenen van verschillende eenheden. Om goed te kunnen werken met het metrieke stelsel is kennis nodig over het vermenigvuldigen of delen met een factor van tien. Daar begint dit boek dan ook mee.
Na het bekijken en bespreken van een uitleg-video wordt meteen geoefend met opgaven die exact aansluiten op de stof en de opgaven zoals die in de video worden uitgelegd. Daarbij wordt eerst achter elkaar een zelfde type vraag
geoefend, opdat de leerling dit type goed onder de knie krijgt. Pas later worden de verschillende typen vragen door elkaar gesteld.
Tot slot worden ook vragen met plaatjes geoefend die lijken op Cito-vragen, opdat de leerling zich niet van de wijs laat brengen door de vraagstelling of door de meerkeuze antwoorden.
Met behulp van dit werkboek houdt de leerling het overzicht. Hij kan oude stof heel snel terug vinden door even de plaatjes op de linker pagina’s door te bladeren en te kijken welke sommen hij moeilijk vond. Het is daarom van belang dat elke leerling zijn eigen boek heeft en bewaart. Ook in het vervolgonderwijs kan hij dan oude stof weer ophalen en zien aan welke onderdelen hij extra aandacht moet besteden. Om goed te kunnen werken met het metrieke stelsel is kennis nodig over het vermenigvuldigen of delen met een factor van tien. Daar begint dit boek dan ook mee.
Na het bekijken en bespreken van een uitleg-video wordt meteen geoefend met opgaven die exact aansluiten op de stof en de opgaven zoals die in de video worden uitgelegd. Daarbij wordt eerst achter elkaar een zelfde type vraag
geoefend, opdat de leerling dit type goed onder de knie krijgt. Pas later worden de verschillende typen vragen door elkaar gesteld.
Tot slot worden ook vragen met plaatjes geoefend die lijken op Cito-vragen, opdat de leerling zich niet van de wijs laat brengen door de vraagstelling of door de meerkeuze antwoorden.
Met behulp van dit werkboek houdt de leerling het overzicht. Hij kan oude stof heel snel terug vinden door even de plaatjes op de linker pagina’s door te bladeren en te kijken welke sommen hij moeilijk vond. Het is daarom van belang dat elke leerling zijn eigen boek heeft en bewaart. Ook in het vervolgonderwijs kan hij dan oude stof weer ophalen en zien aan welke onderdelen hij extra aandacht moet besteden. Geld en kommagetallen
1 Wat is een kommagetal 10
2 Een heel getal vermenigvuldigen met 10, 100 of 1000 12
3 Een kommagetal vermenigvuldigen met 10, 100 of 1000 14
4 Een getal delen door 10, 100 of 1000 16
Geld en kommagetallen, herhaling 18
Lengte
5 Meter en centimeter 20
6 Millimeter en meter 22
7 Millimeter en centimeter 24
8 Decimeter en meter 26
9 Decimeter en centimeter 28
10 Decimeter en millimeter 29
11 Meter, decimeter, centimeter, millimeter 30
12 Kilometer, hectometer, decameter, meter 32
13 km, hm, dam, m, dm, cm, mm 36
Lengte, herhaling 38
Gewicht
14 Gram en kilogram 40
15 kg, hg, dag, g, dg, cg, mg 42
16 Ons en kilogram 44
Gewicht, herhaling 46
Tijd
17 Hoe laat is het op de analoge klok 48
18 Hoe laat is het op de digitale klok 50
19 Tijdseenheden omrekenen, seconden en minuten 52
20 Tijdseenheden omrekenen, weken en maanden 54
21 Tijdseenheden omrekenen, dagen en weken 55
22 Hoe laat was het een kwartier geleden 56
23 Hoe laat is het over een of meer kwartier 57
Tijd, herhaling 58
Omtrek en oppervlakte
24 Omtrek 60
25 Oppervlakte 62
Omtrek en oppervlakte, herhaling 64
Toets-vragen 66
Antwoorden
Geld en kommagetallen 75
Geld en kommagetallen, herhaling 77
Lengte 78
Lengte, herhaling 82
Gewicht 83
Gewicht, herhaling 85
Tijd ------- 86
Tijd, herhaling 89
Omtrek en oppervlakte ------- 90
Omtrek en oppervlakte, herhaling 91
Toets-vragen 92
Samenvatting 96