Ons werk is stuk

Tips en inzichten voor reparatie en onderhoud

Omschrijving

Kijk jij meer dan vijf uur per dag voor je werk naar een scherm? Dan is dit boek voor jou. De computer en de smartphone hadden ons werk leuker en makkelijk moeten maken, toch ervaren velen het omgekeerde. We moeten terug naar de tekentafel, want ons werk is stuk. Het is de hoogste tijd om deze werk-werkelijkheid eens kritisch onder de loep te nemen. In dit boek nemen Aslander, Broere en Meinema je mee langs de geschiedenis van ons werk, en doorkruisen ze het werk van HR, IT en het werk van archivarissen en documentalisten. Vanuit de hersenwetenschap is veel van wat er mis gaat goed te verklaren, en op te lossen. Dit boek is een must-read voor iedereen die bezig is om duurzaam inzetbaar te worden en blijven, levenslang wil leren en niet langer slaaf wil zijn van de computer en haar dienaar, de smartphone. Een werkweek van vier dagen, met vijf focusuren per dag? Geen probleem aldus onze auteurs. Heel raadzaam zelfs als je mentaal gezond wilt blijven en als je meer slagkracht wilt ontwikkelen. Ons werk is stuk en toe aan een grote onderhoudsbeurt. Een enorm deel van de werkende Nederlanders kijkt dagelijks 5 uur of meer naar een beeldscherm. Dat is om vele redenen geen goed idee. Er was altijd beloofd dat de computer en smartphone ons werk makkelijker én leuker zou maken. Toch ervaren de meeste schermwerkers dit absoluut niet zo. Bijna ongemerkt is een groot deel van de werkende bevolking kenniswerker geworden terwijl de organisatiestructuren en de managementmodellen nog gebaseerd zijn op de post-industriële paradigma’s. Hoogste tijd om deze werk-werkelijkheid eens kritisch onder de loep te nemen. In dit boek nemen Martijn Aslander, Arjan Broere en Mark Meinema je mee langs de geschiedenis van ons werk, en doorkruisen ze het werk van HR, IT en het werk van archivarissen en documentalisten. Vanuit de hersenwetenschap is veel van wat er mis gaat goed te verklaren, en op te lossen. Dit boek is een mustread voor iedereen die bezig is om duurzaam inzetbaar te worden en te blijven, levenslang wil leren en niet langer slaaf wil zijn van de computer en haar dienaar, de smartphone. Een werkweek van 4 dagen, met 5 focus uren per dag? Geen probleem aldus onze auteurs. Raadzaam zelfs als je medewerkers gezond en gelukkig wilt houden maar hun slagkracht wil vergroten. Ons werk is stuk en toe aan een grote onderhoudsbeurt. Voorwoord Inleiding DEEL I Wat is kenniswerk? Algemeen Hoofdstuk 1 Het dogma van het document en andere oude metaforen die ons hinderen 1.1 Inleiding 1.2 We beginnen om 9.00 uur 1.3 Met een manager die toezicht houdt 1.4 Op een vaste werkplek 1.5 In kantoortuinen 1.6 Met de illusie van een gereed product 1.7 Om doelen te bereiken 1.8 Maar schaf wel kluitjesvoetbal af 1.9 Met documenten en andere verouderde metaforen 1.10 Te zwaar beveiligd; het Getal van Aslander Hoofdstuk 2 Wat is dan kenniswerk? 2.1 Een inleiding 2.2 De essentie van kenniswerk 2.2.1 Een kenniswerker levert kennisproducten 2.2.2 Kenniswerk is nooit klaar 2.2.3 Kenniswerk kent veel autonomie 2.2.4 Kenniswerk kan niet meer zonder digitale gereedschappen 2.2.5 Een kenniswerker voegt waarde toe 2.3 De opkomst van nieuwe banen 2.4 Kenniswerk wordt niet gezien als een vak 2.5 De vijf keuzes 2.6 Betere tools en een langere werkweek dan ooit 2.7 E-mail en vergaderingen 2.7.1 E-mail 2.7.2 Vergaderen 2.8 Wat zijn de beste alternatieven voor e-mails en vergaderingen? 2.9 En, hoe productief was je vandaag? 2.10 Flow, de heilige graal van productiviteit DEEL II Hoe word je goed in kenniswerk? Algemeen Hoofdstuk 3 Werken aan je fysieke, mentale en digitale fitheid 3.1 Inleiding 3.2 Fysieke fitheid 3.3 Mentale fitheid 3.4 Digitale fitheid 3.5 Alle soorten fitheid beïnvloeden elkaar Hoofdstuk 4 Hoe word je digitaal fit? 4.1 Inleiding 4.2 Een sportschool voor digitale fitheid 4.3 De vijf pijlers van digitale fitheid 4.4 Onderhoud versus entropie 4.5 Wat zorgt voor goede kenniswerkers op alle niveaus? Hoofdstuk 5 Wat is jouw werk? 5.1 Inleiding 5.2 Doelen stellen of toch niet? 5.3 Sleutel tot succes? 5.4 Doelen en positieve toekomstbeelden maken je ongelukkig 5.5 Heb ik mijn best gedaan om…? 5.6 We gaan naar het tijdperk van perspectief 5.7 Waar doe je het voor? 5.8 Praktische doelen stellen 5.9 Verder kijken voor meer perspectief Hoofdstuk 6 De kracht van lijstjes 6.1 Inleiding 6.2 Heb aandacht voor wat je aandacht heeft 6.3 Je hoofd kan heel veel en ook weer niet 6.4 Stress 6.5 Hoe kies ik wat ik nu ga doen? 6.6 Waar kan ik het beste naar kijken? 6.7 Wat kunnen wij als team nu het beste doen? 6.8 Bezinning met elkaar (ook met jezelf dus) 6.9 Waar begin je? 6.10 Lijsten, een onderschatte uitvinding 6.11 Lijstjes werken voor mij niet 6.12 Een bijzondere lijst: de checklist Hoofdstuk 7 De tool is niet het doel 7.1 Inleiding 7.2 Een tool voor taken en projecten 7.3 Een agenda 7.4 Een tool om je ambities vast te leggen 7.5 Een archief voor informatie die je (misschien) nog eens nodig hebt Hoofdstuk 8 Een extern brein 8.1 Inleiding 8.2 Laat je systeem voldoen aan de Informatiedoctrine 8.3 In seconden, niet in minuten 8.4 Altijd en overal beschikbaar 8.5 Je systeem als extern brein 8.6 Jouw brein is uniek, dus je systeem ook Hoofstuk 9 Geef elke soort informatie een eigen plek 9.1 Inleiding 9.2 Kies een plek voor elke soort informatie 9.3 Verspreid zo weinig mogelijk kopie n van je informatie 9.4 Je inbox, je takenlijst en je agenda 9.4.1 Je inbox: alleen voor wat echt nieuw is 9.4.2 Je agenda: je tijd plannen 9.4.3 Je takenlijst: je werk indelen 9.5 Piling versus filing 9.6 Informatie om je werk mee te doen Hoofdstuk 10 Onderhoud: hoe je vertrouwd blijft met je systeem 10.1 Inleiding 10.2 Zorg voor eenduidige en snelwerkende ‘opvangbakjes’ 10.3 Dagelijks onderhoud: maak al je inboxen leeg 10.4 Wekelijks onderhoud 10.5 Onderhoud op langere termijn: doelen en ambities 10.6 Een gedeeld second brain voor je team 10.7 Hanteer een simpele indeling en vertrouw op de doorzoekbaarheid 10.8 Metadata zijn extra belangrijk 10.9 Wijs een redacteur aan 10.10 Ga actief op jacht naar feedback 10.11 Spreek af wie welke informatie toevoegt en op welke manier Hoofdstuk 11 Routines en gewoonten 11.1 Inleiding 11.2 Een gewoonte versus een unieke beslissing 11.3 Voorkom terugkerende beslissingen 11.4 Afspraken op team- en organisatieniveau 11.5 WhatsApp versus Kaizala 11.6 Gewoonten overal in stand houden 11.7 Koppel aan bestaande gewoonte 11.8 Wat zijn jouw sleutelgewoonten? 11.9 Trigger, gewoonte en beloning Hoofdstuk 12 Georganiseerd zijn = alles staat waar ’t hoort 12.1 Inleiding 12.2 Gebrek aan organisatie is afleiding 12.3 Digitaal georganiseerd, maar mappen zijn niet heilig 12.4 Workflows voor jouw verzamelproces DEEL III Aan de slag met kennis: hoe nu verder? Algemeen Hoofdstuk 13 Wat kost het en wat levert het op? 13.1 Inleiding 13.2 Begin met laaghangend fruit 13.3 Wees alert op waar het ‘schuurt’ in je werk 13.4 Hoe houd je vol? Hoofdstuk 14 Aanpakken op drie niveaus 14.1 Inleiding 14.2 De organisatie 14.3 Het team 14.4 De kenniswerker Dankwoord Inspiratiebronnenlijst Overige inspiratiebronnen
€ 24,95
Paperback
 
In de winkelwagen Bestel vandaag,
ontvang het binnen 5 tot 8 werkdagen.
Wenslijst Stel een vraag
In de winkelwagen Vandaag voor 20:00 besteld,
vandaag verzonden.
Wenslijst Stel een vraag
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Aslander, Martijn, Broere, Arjan, Meinema, Mark
Titel
Ons werk is stuk
Uitgever
Publiek Denken
Jaar
2021
Taal
Nederlands
Pagina's
192
Gewicht
331 gr
EAN
9789083020341
Afmetingen
230 x 148 x 18 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra