'Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek' is een vernieuwend boek op het vlak van kwalitatief onderzoek. Het is bedoeld voor de onderzoeker die creatiever en meer ‘outside the box’ wil leren denken over het opzetten, uitvoeren en rapporteren van kwalitatief onderzoek.
Marion Matthijssen benadrukt dat drie componenten van belang zijn in kwalitatief onderzoek: onderzoek, communicatie én creativiteit. Elk onderzoek en elke onderzoeksvraag vraagt om een eigen, unieke aanpak. En welke aanpak is dan het meest passend? Matthijssen gaat in op creatief nadenken tijdens het schrijven van een onderzoeksplan en het bedenken van de onderzoeksopzet. Daarnaast presenteert ze allerlei (creatieve) werkvormen die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling, zowel bij interviewen als bij focusgroepen. En tot slot wordt ingegaan op creatievere manieren om onderzoeksdata te presenteren.
Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een creatievere manier nadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert.
Marion Matthijssen is socioloog met tevens een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en richtte in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de Onderzoekswinkel’ op. Ze heeft ruime ervaring in kwalitatief interviewen en het begeleiden van focusgroepen en andersoortige groepsgesprekken en geeft daar veel training in. Ze traint jaarlijks zo’n honderdvijftig mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld. Voorwoord 7
1. Inleiding 9
Drie componenten van belang in kwalitatief onderzoek 10
Leeswijzer 13
Over de literatuurverwijzingen 14
2. Creatief in de onderzoeksopzet 17
2.1 Inleiding 17
2.2 Ontwerp (gericht) / Ontwerpend onderzoek 18
2.2.1 Wanneer zet je ontwerp(gericht) / ontwerpend onderzoek in? 21
2.2.2 Design-thinkingmethode 21
2.2.3 Double Diamond-model (4D model) 26
2.2.4 Design Sprint 28
2.3 Actieonderzoek 30
2.4 Co-creatie 36
2.5 Arts-based Research (ABR) 38
2.6 Contextmapping 42
2.7 Mixed Methods Research 46
3. Creatief tijdens dataverzameling 49
3.1 Inleiding 49
3.2 De meerwaarde van een creatieve techniek inzetten 50
3.3 Overzicht van creatieve technieken voor onderzoek 52
Creatieve technieken voor groepsgesprekken 55
Stel eens een 'doorsneevraag' 63
Gesprek leiden aan de hand van 'template' 68
Elicitatietechnieken 87
Associatieve technieken 88
Projectieve technieken 94
Gebruik iets anders dan een vragenlijst 98
Informatie prioriteren 104
Een groepsgesprek anders inrichten 108
Brainstormtechnieken 118
Afwijke van het traditionele interview 130
Aanvullend op interviews/focusgroepen 138
4. Creatief uitkomsten presenteren 145
Woord en beeld: combi 146
Beeld en geluid 154
Beeld 157
Geluid 159
Literatuur 161
Ik heb een vraag over het boek: ‘Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek - Matthijssen, Marion’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.