Ellen Hollink-Wolda werkte jarenlang als schoolmaatschappelijk werker op drie basisscholen in een achterstandswijk in Rotterdam en met kinderen van vluchtelingen en migranten. Veel van deze kinderen komen uit sociaal zwakke, taalarme milieus en de leefomstandigheden van deze gezinnen zijn zwaar. Werkend met deze kinderen merkte Ellen dat de gangbare gespreksmethode niet functioneerde door het ontbreken van een toereikende woordenschat. Gaandeweg ontwikkelde zij een eigen methode door bestaande spelvormen om te vormen en zelf ontwikkelde spelvormen toe te passen. Deze werkwijze maakte de soms ingewikkelde problematiek van deze kinderen inzichtelijk. Spelenderwijs ontstaat er een overzicht van de leefsituatie van het kind waarin ook de oplossing van het probleem zichtbaar wordt. Soms komen ook de knelpunten van het kind en de belangrijkste hulpbronnen naar voren, wat mede richting kan geven aan de manier van hulp bieden.
Via de methode 'Spelenderwijs het probleem ontrafelen' laat Ellen zien dat er creatieve, effectieve en kindgerichte manieren zijn om kinderen hun verhaal te laten vertellen. Deze creatieve spelvormen geven het kind een andere taal, waarmee het al spelend, dansend of naar muziek luisterend kan laten zien wat het nodig heeft en meewerken aan mogelijke door het kind zelf bedachte oplossingen. De vele casussen in het boek maken duidelijk hoe de spelvormen met succes ingezet kunnen worden.
Deze uitgebreid beschreven methode kan voor ouders, leerkrachten, schoolmaatschappelijk werkers, intern begeleiders, professionals die met kinderen werken en in het bijzonder voor degenen die met vluchtelingen werken een bron van informatie en inspiratie zijn. De spelvormen bieden handreikingen waarmee naar eigen inzicht te werken is. Ze zijn erop gericht problemen toegankelijk te maken en kinderen inzichten te geven om er op een voor hen en hun omgeving prettige manier mee te leren omgaan.
“…een onmisbaar boek voor iedereen die te maken heeft met kinderen in problematische situaties. ” — Lieke van Duin, auteur van en over kinderboeken
“Dit wens je toch ieder kind in een probleemsituatie toe? Ik zou me geen schoolmaatschappelijk werker zonder deze methode kunnen voorstellen!” — Ali Kras, interne begeleider en collega (in het voorwoord)
“Doordat Ellen uitgaat van de unieke situatie van (en voor) elk kind, volgt ze niet direct een vaststaande methode. Haar benadering is onconventioneel met een sterk(e) intuïtieve inslag…” — Josje Fermont, speltherapeut Inleiding 13
Deel 1 De methode
1. De wijk: de leefomgeving van de kinderen 19
2. Het kind centraal: de visie 25
3. Spelenderwijs het probleem ontrafelen: de methode 29
3.1 De methodische werkwijze 29
3.2 Het hulpverlenersgesprek op school 35 3.3 De rol van de leerkracht 44
Deel 2 De praktijk
4. Taalgebruik 65
5. Trauma’s 73
6. Hechting 77
7. Het zelfbeeld 84
8. Overlevingsmechanismes 93
9. Overleden dierbaren 98
9.1 Rouw 99
9.2 De betekenis van rituelen 113
10. Mishandeling 120
11. Geweldsituaties 134
12. Boosheid en woede 146
13. Seksueel misbruik 161
14. Pestgedrag 174
15. Het familiegeheim 191
16. Scheiding van ouders 196
17. Het gevluchte kind 213
17.1 Cultuurschok 214
17.2 Vluchtelingen op school 217
17.3 Belangrijke organisaties 236
Bijlagen
Bijlage 1. Overzicht spelvormen 241
Bijlage 2. Kinderboeken 286
Bijlage 3. Enquête over pesten 289
Bronnen 293
Dankwoord 297
Over de auteur 301
Ik heb een vraag over het boek: ‘Spelenderwijs het probleem ontrafelen - Hollink-Wolda, Ellen’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.