De functie van pedagogisch beleidsmedewerker en coach is relatief nieuw in de kinderopvang. Deze rol is in
het leven geroepen om de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang centraal te stellen en staat zodoende in
dienst van de pedagogiek. De pedagogisch beleidswerker en coach heeft tot doel het pedagogisch beleid te staven op wet- en regelgeving en vervolgens te vertalen naar het pedagogisch handelen op de werkvloer. Ook begeleidt de pedagogisch coach (soms complexe) coachtrajecten, variërend op individueel, groeps-, vestigings- of organisatieniveau.
In het huidige werkveld wordt deze functie op verschillende manieren uitgeoefend en bestaat er soms verwarring over wat wel of niet onder deze functie valt. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer de rol van coach wordt gecombineerd
met een leiding gevende rol. Deze dubbele pet kan ingewikkeld zijn voor zowel de coach/leidinggevende als de coachee.
In dit handboek brengt de auteur in kaart in welke gebieden een pedagogisch beleidsmedewerker en coach zich beweegt en waarom. Ze geeft achtergrondinformatie en richtlijnen voor het schrijven van een passend pedagogisch beleid en beschrijft werkprocessen en procesmatig werken, zoals het presenteren van nieuw beleid aan het management en de oudercomissie(s). Ook is er aandacht voor het vorm geven van coachtrajecten en verschillende methodieken.
Ook is er aandacht voor het vormgeven van coachtrajecten en verschillende methodieken.
Dit Handboek pedagogisch beleidswerker en coach biedt een leidraad voor startende pedagogisch beleidsmedewerkers
en coaches en kan als naslagwerk voor gevorderden worden gebruikt. Het is inzetbaar als studieboek in de beroepsopleidingen PEP, Pabo en GPM. Ook is dit boek interessant voor management en HR van een kinderopvangorganisatie,
en een ieder die meer wil weten van dit vakgebied.
Ik heb een vraag over het boek:
‘Handboek pedagogisch beleidswerker en coach - Eijgenraam, Loïs, O'Carroll-van Stokkem, Merel’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.