eigen kracht van jeugdigen, opvoeders en omgeving, grenzen en mogelijkheden voor beleid en praktijk
Omschrijving
Aan het begin van deze eeuw lijken de eigen kracht van jeugdigen en ouders en de kracht van hun omgeving zowel uitgangspunt als doel van het jeugdbeleid en de praktijk.Welke theoretische en ideële concepten liggen hieraan ten grondslag? Is Nederland 'over-geprofessionaliseerd' als het gaat om opvoeden en opgroeien? Kan je simpelweg een deel van de professionals door vrijwilligers vervangen? Zijn we op zoek naar (nieuwe) opvoedingsidealen: van actief burgerschap tot alles eruit halen wat er in het individuele zelf zit? Of is het een vertaling van een steeds dominantere maatschappij- en mensvisie: iedereen kan alles, en wanneer dat niet lukt ben je zelf verantwoordelijk? Of is de roep om zorg voor onszelf toch niet meer dan een dekmantel voor bezuinigingen? En biedt jeugdbeleid en praktijk gericht op eigen kracht en zorg vanuit de directe omgeving, meer of juist minder kansen voor jeugdigen en de samenleving? Inhoud
1 Zorg voor onszelf? Een introductie
Heleen Jumelet en Jolien Wenink 11
I Krachten verkend
2 Van opvoedingskramp naar opvoedingskracht
De noodzaak van een vitale pedagogische civil society
Micha de Winter 23
3 ‘Zeer bedankt! Heel fijn dat u dit doet’
Gabriël van den Brink 36
4 Hoe verder na de ‘pedagogische civil society’?
Guido Walraven 46
II Oproepen en doordenkers: de rol van bestuur en beleid
5 Pedagogisch beleid met ruimte voor zelfsturing
Trees Pels en Hans Boutellier 59
6 Garnituur of hoofdgerecht
Vruchten van passie smaken naar meer
Bart Eigeman 72
7 Een onverantwoorde inzet op eigen verantwoordelijkheid
‘Eigen Kracht’ tussen autonomie en controle
Mark van Ostaijen, William Voorberg en Kim Putters 79
8 Het meisje met het konijn en andere verhalen
De pedagogische civil society in de praktijk
Linda Terpstra en Anke van Dijke 90
9 De betekenis van het kinderrechtenverdrag voor het versterken
van de eigen kracht van gezinnen
Goos Cardol 99
10 De via-via logica van de pedagogische civil society
Pieter Hilhorst 106
III Gaan voor de pedagogische civil society:
(vrijwilligers)organisaties en onderwijs als spelers
11 Grenzen aan de civil society
Judith Metz, Lucas Meijs, Lonneke Roza, Eva van Baren en Niek Hoogervorst 117
12 Meer dan met elkaar hockeyen
Chantal Mies en Lucas Meijs 132
13 Genoeg geflirt met de burger, nu werken aan de relatie met
vrijwilligersorganisaties!
Marian van der Klein 140
14 De pedagogische opdracht van het onderwijs: individueel presteren
of betrokken participeren?
Monique Volman 148
15 De school als vind- en werkplaats voor sociaal-pedagogisch handelen
Daan Wienke 158
IV Vooral niet op de handen zitten:
perspectief voor professionals
16 Professioneel handelen bij toenemende complexiteit
Hans van Ewijk 169
17 Eigen kracht overdracht
Kees Verhaar 181
18 In al zijn eenvoud
Sociaal werk in de pedagogische civil society
Ard Sprinkhuizen en Margot Scholte 192
19 Een opvoedparadox: tot elkaar veroordeeld en van elkaar leren
Eigen kracht in een gedwongen opvoedkader
Jan-Willem Bedeaux en Krijnie van de Schotel 200
20 Burgerkracht: de blinde vlek van zorgprofessionals
Bob Horjus 207
V Waar het om gaat: kracht van kinderen, jongeren en ouders
21 Grenzen aan vrijwillige inzet in het moderne gezinsleven
Joan Ferrier 217
22 Buffers van ouderschap versterken
Margreth Hoek 225
23 Jongeren als dragers van de pedagogische civil society: The Missing Link?!
Andrea Bos en Franke Roor 234
24 De jeugd doet mee. U ook?
Tarik Pehlivan, Leo Rutjes en Adimka Uzozie 242
25 Civil society: aansluiten bij de belangen van jongeren
Pauline Naber en Léon van Lier 251
V I Krachten versterkt
26 Opvoeden en opgroeien in de 21ste eeuw: nieuwe verbindingen
Heleen Jumelet en Jolien Wenink 261
Over de auteurs 279
Dankwoord 285