gids voor (aankomende) professionals in zorg, welzijn en sociaal werk
Omschrijving
Het hoger beroepsonderwijs motiveert studenten een onderzoekende houding aan te nemen, zo niet ook zelf een toegepast onderzoek uit te voeren. Als professionals heb je echter te maken met een dagelijkse stroom aan nieuwe publicaties van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek. Hoe kan je deze kennis goed benutten en op de juiste waarde schatten?
Onderzoeksresultaten spreken elkaar soms tegen. Er is twijfel over de validiteit en betrouwbaarheid van de kennis. Wat is dan verstandig? Hoe schat je bestaande en nieuwe kennis op waarde? Wat betekent dit voor je handelen als professional? Hoe spreek je daarover met collega’s, op het werk of in je beroepsvereniging? Waar haal je aanvullende informatie? Hoe scheid je het kaf van het koren?
Dit boek richt zich op (aanstaande) verpleegkundigen en sociaal werkers. Het geeft inzicht in nut, relevantie en toepassing van nieuwe kennis voor de beroepsuitoefening. Als gids maakt het jonge professionals wegwijs in een ook voor onderzoekers nogal onoverzichtelijke wereld.
De boodschap is duidelijk: onderzoek, innovatie én kritische reflectie zijn van groot belang voor de praktijk. In tien casussen leggen ervaren onderzoekers, die verbonden zijn aan een hogeschool, uit hoe zij de praktijk ondersteunen. Kennis werkt.
Jaap van der Stel is Lector GGZ (psychische gezondheidszorg) Hogeschool Leiden en onderzoeker GGZ-inGeest. Vooraf 9
Deel I | De betekenis van wetenschappelijk onderzoek
voor de praktijk van zorgprofessionals
Hoofdstuk 1 | Context van wetenschap en praktijk 17
1.1 Wetenschap heeft een lange aanloop gekend 17
1.2 Wetenschap behoeft onderzoek 19
1.3 Toepassing van wetenschap 24
1.4 Wetenschap als mensenrecht 27
1.5 Waarden en wetenschap 28
1.6 Wat kun je doen als professional? 32
Hoofdstuk 2 | Praktijk in ontwikkeling; de rol van onderzoek 33
2.1 Dynamiek van de samenleving, werkorganisaties en beroepen 33
2.2 Behoefte aan (nieuwe) kennis stopt nooit 36
2.3 Nut en noodzaak van onderzoek in en voor de praktijk 41
2.4 Implicaties voor de samenleving 43
2.4.1 Excursie over burgerwetenschap 45
2.5 Rol van hoogopgeleide professionals 47
2.6 Wat kun je doen als professional? 49
Hoofdstuk 3 | Ontwikkelen en benutten van kennis 51
3.1 Grondslagen van wetenschap 51
3.2 Methoden van onderzoek 53
3.2.1 Excursie over de vraag: ‘Is er evidentie?’ 56
3.3 Vastleggen, verspreiden en benutten van kennis 58
3.4 Implementatie 60
3.4.1 Excursie over nieuwsgierigheid 61
3.5 Onderzoek in Nederland: praktijkgericht onderzoek, rol van de hogescholen 64
3.6 Wat kun je doen als professional? 67
Hoofdstuk 4 | Wetenschap: scepsis en vertrouwen 69
4.1 Inleiding 69
4.1.1 Excursie over wantrouwen jegens experts 70
4.2 Kritiek op de wetenschap 72
4.2.1 Excursie over wetenschappelijke integriteit 75
4.3 Oplossingen binnen de wetenschap 78
4.4 Oplossingen buiten de wetenschap 80
4.5 Communiceren over wetenschap 80
4.6 Wat kun je doen als professional? 83
Deel II | Voorbeelden van onderzoek vanuit hogescholen
in Nederland
Casus | KennisNetwerk Ouderen en Preventie: hoe doe je echt samen
onderzoek? 89
Casus | Het mogelijk maken van verbinding tussen theorie en praktijk:
Community of Practice 95
Casus | Een s(t)imulerende schoolomgeving 101
Casus | Actieonderzoek: RAAK!Ervaringsdeskundigheid 107
Casus | Onderzoek doen is ook leren van de praktijk 113
Casus | Een cijfer voor verbinding in de aanpak van jeugdcriminaliteit 119
Casus | Praktijkgericht onderzoek vereist gelijkwaardige samenwerking
tussen praktijkwerkers en wetenschappers 125
Casus | Onderzoeken: veel zoeken en weinig weten 133
Casus | Pionieren in vaktherapie 139
Casus | Praktijkgericht onderzoek in een interdisciplinair wijkteam.
Optimaal Leven in Drenthe 145
Casus | Leren en onderzoeken in een Learning Community 151
Appendix | Aspecten van wetenschap, een verdieping 157
Over de auteur 179
Ik heb een vraag over het boek: ‘Wetenschap en praktijk - Stel, Jaap van der’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.