Het succes van organisaties wordt bepaald door de kwaliteit en de snelheid waarmee je continu je bedrijfsprocessen verbetert. Daarbij kun je gebruikmaken van Lean, Six Sigma of andere populaire verbetermethoden en -technieken. Maar welke moet je wanneer inzetten en hoe werken ze samen?In dit boek beschrijven de auteurs beproefde recepten voor het ontwikkelen en implementeren van geslaagde verbetertrajecten. Ze laten overtuigend zien dat als je werkt vanuit een sterke filosofie, methoden en technieken elkaar niet uitsluiten maar juist complementair zijn en mits goed uitgevoerd bijdragen aan het succes van morgen.André van Hofwegen en Willem-Jan Vos hebben jarenlange ervaring met het ontwikkelen en implementeren van complexe verbeterprojecten in organisaties. Ze hebben talloze consultants getraind in hun vakgebied. Ze zijn verbonden bij adviesbureau Improven dat is gespecialiseerd in continu verbeteren. Voorwoord
Dankwoord
Inleiding
Deel I
DE BASIS
1. Waarom continu verbeteren nodig is
2. Wat er nu misgaat en waarom
3. Onze filosofie als oplossing
4. Wat continu verbeteren betekent
5. Enkele uitgangspunten van continu verbeteren
6. Een kookboek voor verbeteraars
7. Dagelijks continu verbeteren
8. De lichte maaltijd: continu verbeteren middels Kaizen
9. Conclusie na deel 1
DEEL II
DE UITVOERING
10. Beeldvormen: hoe te beginnen?
11. Meten: hoe meten we de prestaties?
12. Analyseren van het probleem: waar staan we?
13. Analyseren van de potentiële oorzaken: hoe komt het?
14. Bedenken van verbeteringen: wat gaan we doen?
15. Borgen van de resultaten: hoe ervoor zorgen dat het zo blijft?
16. Decharge: hoe ronden we dit af?
17. Conclusie na deel 2
DEEL III
TOOLS EN TECHNIEKEN
De techniekenmatrix
5-S
5 x waarom
A3
Brainwriting
Control Chart
CTQ en CTQ flowdown
Customer journey
Data verzamelen en meetplan
Detailproces/swimlane
End-to-end proces
Failure mode and effect analysis
Hoshin kanri
Ishikawa
Issue tree
Kanban
Line balancing
Operationele definitie
Pareto-analyse
Persona's
Poka yoke
Project charter
SIPOC
Stakeholderanalyse en -management
Trainingen ontwikkelen
Verdeling van de data
Voc - voice of the customer
Yamazumi
Literatuurlijst
Index
Ik heb een vraag over het boek: ‘De smaak van perfectie - Hofwegen, André van, Vos, Willem-Jan’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.