Onderwijskansen en de rechten van het kind

Preadvies van Eddie Denessen, Ton Liefaard en Jacques Dijkgraaf

Omschrijving

Dit boek bevat een pre-advies van de Vereniging voor Onderwijsrecht. De Vereniging voor Onderwijsrecht stelt zich ten doel de studie van het onderwijsrecht te bevorderen. Hiertoe organiseert de vereniging voor de leden studiebijeenkomsten en stimuleert zij de leden deel te nemen aan de werkgroepen en over het onderwijsrecht te publiceren. Jaarlijks brengt de vereniging een pre-advies uit over een onderwijsrechtelijk onderwerp dat centraal staat bij het symposium dat plaatsvindt aansluitend op de Algemene Ledenvergadering. Over de pre-adviseurs: Eddie Denessen is bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden (Sardes-leerstoel) en universitair hoofddocent bij de opleiding Onderwijswetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Ton Liefaard is hoogleraar kinderrechten en vicedecaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Hij bekleedt sinds 2012 de UNICEF-leerstoel Kinderrechten in Leiden, die voortvloeit uit een samen werking tussen de Universiteit Leiden, UNICEF Nederland en het Leids Universiteits Fonds. Jacques Dijkgraaf is werkzaam in de rechtshulpverlening. Eerst als juridisch adviseur bij het Bureau voor Rechtshulp en daarna bij twee vakorganisaties voor ambtenaren en onderwijspersoneel. Sinds februari 2001 is hij werkzaam als advocaat. Hij is tevens voorzitter van de Landelijke geschillencommissie passend onderwijs. 1 Inleiding; 1.1 Een gesegregeerd onderwijsbestel; 1.2 Landelijk beleid, maar nog geen kentering?; 1.3 Vraagstelling en opbouw van het preadvies; 1.4 Ten slotte; 2 Ongelijke onderwijskansen: positionering van het vraagstuk; 2.1 Inleiding; 2.2 Ongelijke kansen en sociale stratificatie; 2.3 Gelegenheid tot leren in de vroegste kindertijd en ongelijke onderwijskansen daarna; 2.4 Leermogelijkheden en onderwijskansen gedurende de schoolloopbaan; 2.5 Een ‘wicked problem’; 2.6 Maatregelen voor gelijke kansen; 2.7 Conclusie en reflectie; STELLING I; 3 Het recht op onderwijs vanuit internationaal kinderrechtelijk perspectief; 3.1 Inleiding; internationale kinderrechten; 3.2 Recht op onderwijs volgens het IVRK; 3.3 Reflectie op het recht op onderwijs vanuit het VN-Kinderrechtenverdrag; 3.4 Afsluiting; STELLING II; 4 Hoe realiseert een kind het recht op onderwijs? Enkele procesrechtelijke (on)mogelijkheden; 4.1 Introductie; 4.2 De juridische positie van de leerling in historisch perspectief; 4.3 Het kind als rechtssubject; 4.4 Aard en omvang van het recht op onderwijs; 4.5 Het formuleren van de vordering tot het kunnen genieten van het recht op onderwijs; 4.6 De positie van de minderjarige in het Nederlandse procesrecht; 4.7 Structurele oplossing vergt wetswijziging; 4.8 Direct te gebruiken: de bijzonder curator; 4.9 De collectieve behartiging van kinderrechten: Urgenda in het onderwijs?; 4.10 Conclusie en stellingname; STELLING III; STELLING IV; De pre-adviseurs
€ 44,00
Paperback
 
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Titel
Onderwijskansen en de rechten van het kind
Uitgever
Boom juridisch
Jaar
2022
Taal
Nederlands
Pagina's
90
Gewicht
185 gr
EAN
9789462127494
Afmetingen
240 x 165 x 7 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra