Wil de veiligheid in de stad (en daarbuiten) worden gegarandeerd, dan moeten niet alleen regels worden opgesteld, maar moeten die ook worden gehandhaafd. De mogelijkheden tot handhaving zijn echter begrensd. Die begrenzing hangt enerzijds samen met het beschikbare instrumentarium binnen het rechtsgebied - het strafrecht, het bestuursrecht en/of het openbare orderecht. Anderzijds met het feit dat overheidsoptreden geen inbreuk mag maken op grond- en mensenrechten en de beginselen van behoorlijk bestuur. In deze bundel komt de problematiek van de grenzen van de handhaving op allerlei terreinen aan bod, zoals de bestrijding van milieucriminaliteit, drugsoverlast, illegaal verblijf en ander vormen van criminaliteit, alsmede de handhaving van de openbare orde. Ook is er aandacht voor de vraag of repressieve vormen van handhaving niet plaats zouden moeten maken voor meer consensuele vormen van afdoening, zoals mediation. Over de grenzen van handhaving is van belang voor een ieder die geïnteresseerd is in rechtsgebiedoverschrijdende aspecten van de handhaving van het publiekrecht, zoals studenten, politiemedewerkers, toezichthouders, gemeenteambtenaren, bestuurs- en strafrechtadvocaten, officieren van justitie en burgemeesters. Deel 1 Samenloop in handhaving; 1.1 Dump en dumper; 1.2 Wie bepaalt wat?; Deel 2 Grenzen binnen het bestuursrecht en openbare-orderecht; 2.1 Grenzen aan de Wet Damocles; 2.2 Handhaving van de openbare orde in het digitale tijdperk; 2.3 Heimelijke inwinning van informatie ten behoeve van de handhaving van de openbare orde; Deel 3 Grenzen binnen het straf- en strafprocesrecht; 3.1 Psst meisje, wil je artikel 429ter?’ Een zelfstandige strafbaarstelling van seksuele intimidatie in de openbare ruimte getoetst aan het criterium van interne subsidiariteit; 3.2 Waarom handhaving in de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties zo belangrijk is om ‘femicide’ te voorkomen; 3.3 Big data voor een veilige stad; 3.4 Onderzoek door burgers in strafzaken; Deel 4 Over de grenzen van handhaving heen; 4.1 De achterkant van schikkingen en mediation: vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, geheimhouding en de kwetsbare partij; 4.2 Een hoog niveau van veiligheid zonder terroristische aanslagen