Twintig jaar na de eerste editie van dit veel geprezen standaardwerk een actualisering. De tien geboden van de oorlogspropaganda zoals u ze nog niet had bekeken. ‘Je moet drie dingen doen vandaag: twijfelen, twijfelen en twijfelen. Twijfelen over wat men ons alle dagen in de media door de strot duwt én twijfelen over je eigen analyse. Alleen dan kan je eventueel doordringen tot de feiten.’ Woorden van Anne Morelli over de oorlog in Oekraïne. Twintig jaar na de eerste editie van haar veelgeprezen standaardwerk komt ze met een actualisering van Elementaire principes van oorlogspropaganda. Oorlogspropaganda, zo pepert ze ons in, is zo oud als de mensheid zelf en bepaalde vuistregels en methodes keren telkens terug, of er nu soldaten naar het front van de Eerste Wereldoorlog gestuurd moeten worden of de mentale sabels gesmeed voor het oppoken van de Russische beer. De tien geboden van de oorlogspropaganda zoals u ze nog niet had bekeken. Dank u Lord Ponsonby 7
1. Wij willen geen oorlog 11
2. Het andere kamp is de enige verantwoordelijke voor de
oorlog 18
3. De vijandelijke leider lijkt op de duivel (of de ‘griezel
van dienst’) 38
4. Wij verdedigen een nobele zaak, geen particuliere
belangen 50
5. De vijand begaat bewust wreedheden; wij
onopzettelijke blunders 70
6. De vijand gebruikt illegale wapens 89
7. Wij lijden zeer weinig verliezen, de verliezen van de
vijand zijn enorm 105
8. Kunstenaars en intellectuelen steunen onze zaak 111
9. Onze zaak is heilig 129
10. aan onze propaganda twijfelt, is een verrader 136
Van Lord Ponsonby tot Jamie Shea 152
Noten 159
Ik heb een vraag over het boek: ‘Elementaire principes van oorlogspropaganda - Morelli, Anne’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.