De bundel "Tijd voor bedrijfsethiek" benadrukt dat een systematische aanpak van ethische kwesties, op basis van theoretische inzichten en praktijk, essentieel is. De morele verwachtingen ten aanzien van het bedrijfsleven nemen toe. Bedrijven worden geacht duurzamer, inclusiever en meer integer te werken. Maar wat houdt dat precies in?
Deze bundel met bijdragen van wetenschappers en professionals biedt perspectieven op bedrijfsethiek. De eerste hoofdstukken gaan over een stappenplan om morele vraagstukken, bijvoorbeeld omtrent veiligheid op het werk, verantwoord leiderschap en privacy aan de orde te stellen. De andere hoofdstukken gaan over politiek, recht en compliance in relatie tot bedrijfsethiek.
Deze bundel is geschreven voor bedrijven en professionals die meer met ethiek willen doen en is dus ook nuttig voor docenten die inspiratie en voorbeelden zoeken voor hun onderwijs. Daarnaast geeft de bundel een ‘praxeologische’ impuls aan de discussie onder filosofen over de spanning tussen moraal en activisme, dilemma’s en richtlijnen, markt en overheid.
Bedrijfsethiek is essentieel voor het navigeren door morele dilemma’s en het versterken van integriteit binnen organisaties. De bundel benadrukt het belang van een systematische aanpak van ethische vraagstukken, waarbij zowel theoretische inzichten als praktische casuïstiek worden gecombineerd om een diepgaand begrip van morele verantwoordelijkheid in de bedrijfswereld te bevorderen. Het doel is om professionals te inspireren en uit te rusten met de tools en reflecties die nodig zijn om ethisch te handelen in complexe zakelijke omgevingen, en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardiger en duurzamer bedrijfsleven.
De bijdragen zijn van Edgar Karssing, Bart Jansen, Ronald Jeurissen, Wim Dubbink, Marloes de Jong, Arnt Mein, Björn Kijl, Geert Vermeulen, Jop Versteegt en Jelle van Baardewijk. Bedrijfsethiek helpt organisaties om niet alleen winstgevend te zijn, maar ook sociaal verantwoordelijk en moreel integer te handelen, wat bijdraagt aan het welzijn van de bredere samenleving. Deze bundel benadrukt dat een systematische en reflectieve aanpak van ethische kwesties, ondersteund door zowel theoretische inzichten als praktische voorbeelden, essentieel is. Het doel is om professionals te voorzien van de juiste instrumenten en denkkaders om ethisch te handelen in complexe bedrijfsomgevingen. Jelle van Baardewijk:
Stapsgewijs bedrijfsethiek
Edgar Karssing:
Bedrijfsethisch denkgereedschap: wat wel en niet kan
Wim Dubbink:
Hoe te oordelen? Fundamentele aanvullingen op het stappenplan bedrijfsethiek
Jop Versteegt:
Ethische dilemma’s in de financiële sector
Björn Kijl:
Ethiek van hypotheekadvies, aandelentips en fondsbeheer
Ronald Jeurissen:
Politiek als probleem voor de bedrijfsethiek
Bart Jansen:
Het einde van het ondernemingsrecht. Het grootbedrijf als nieuwe soevereine wereldmacht
Marloes de Jong:
De complexiteit van compliance: Ervaringen uit het veld
Arnt Mein:
Inzichten over normatieve professionaliteit vanuit de rechtspraktijk
Geert Vermeulen
Ethiek- en compliance-programma’s: hoe en waarom
Ik heb een vraag over het boek: ‘Tijd voor bedrijfsethiek - Baardewijk, Jelle van’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.