Hoe advocaten, accountants & adviseurs zichzelf opnieuw uitvinden
Omschrijving
De wereld van professional services – advocatuur, accountancy, organisatieadvies en andere professies – is volop aan het veranderen. Jongeren zoeken een uitweg voor hun ondernemerschap en verlangen naar vrijheid van agenda en carrière door bij kleine, beweeglijke kantoren te willen werken. Innovatie van de dienstverlening, vooral geïnspireerd door ICT, stagneert bij veel huidige firma's. De mondialisering komt in een nieuwe en volwassen fase waarbij ook kantoren in het Verre Oosten zich gaan roeren. Cliënten zoeken in hun verlangen naar topservice voor weinig geld nieuwe wegen en vinden die ook.
Professionals herzien hun vertrouwde businessmodellen en er wordt geëxperimenteerd met alternatieve vormen. De professional community is volgens de auteurs de beste manier om in te spelen op disrupties en blijvend succesvol te zijn in de toekomst. Aan de hand van een groot aantal praktijkvoorbeelden, nationaal en internationaal, en academisch onderzoek laten de auteurs zien waar de huidige aanpak geleidelijk op vastloopt, waarom en hoe professional communities de toekomst hebben en hoe wij ons kantoor kunnen hervormen voordat de toekomst ons inhaalt.
De auteurs
Martijn van der Mandele is executive fellow van de Rotterdam School of Management en bestuurder van twee kennisinstituten. Hij heeft jaren als consultant en managing partner gewerkt bij Booz & Company, Arthur D. Little en RAND Corporation
Henk Volberda is hoogleraar Strategisch Management en Innovatie aan de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation. Volberda bekleedt verschillende bestuurs- en adviesfuncties.
Rob Wagenaar is organisatieadviseur. Hij heeft gewerkt bij onder meer KPMG en De Galan & Voigt. Oprichter/managing partner van WagenaarHoes (1987) en ASI Consulting (1990) en verschillende advieskantoren in het buitenland. Hij heeft verschillende commissariaten en bestuursfuncties. De drie auteurs geven gestalte aan hun gevoel voor komende veranderingen. Het gaat goed met Nederland, maar er komen andere tijden, wordt in dit boek gesteld. Onder 'service firm' wordt een bedrijf in de zakelijke dienstverlening verstaan (zoals een reclamebureau, onderzoeksbedrijf en architectenbureau). Er komen nieuwe businessmodellen ter sprake zodat er beter geïnnoveerd kan worden. De oude modellen voldoen niet meer en talrijke voorbeelden worden in beeld gebracht. Alle ingrediënten voor het bedrijf van de toekomst worden behandeld, bijvoorbeeld: organisatie, visie, cultuur, kennis, vaardigheden, denkkracht en technologie. Het gaat om diepere inzichten in het Nieuwe Ondernemerschap. Het boekwerk is in beginsel vlot geschreven, maar wel gericht op de professionele en grotere ondernemer die zich terdege voorbereidt. Belangrijk omdat het tenslotte om de voortgang van een goede economie gaat. De materie is (nog) niet direct toepasbaar, maar de adviezen getuigen van visie; in dat opzicht mag gesproken worden van een praktisch werk. Vooral beschouwend maar nodig voor een nieuwe toekomst. Figuren in kleur verduidelijken de tekst; met een literatuurlijst, eindnoten en een register. Verzorgde uitgave.
04-09-2019
R.J. Blom
NBD Biblion
Ik heb een vraag over het boek: ‘De nieuwe professional service firm - Mandele, Martijn van der, Volberda, Henk, Wagenaar, Rob’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.