Bij de invasie van nazi-Duitsland was het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot buitengaats. Onder de Vaarplichtwet waren de bemanningen verplicht te blijven varen. Zo’n vierhonderd Nederlandse koopvaardijschepen gingen naar de kelder door oorlogsgeweld. Vele bemanningsleden vonden daarbij een zeemansgraf. Welke verschrikkingen opvarenden hebben doorstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog is lang onderbelicht gebleven, maar Albert Kelder tekende hun aangrijpende herinneringen op.
Albert Kelder had een lange maritieme carrière, als stuurman, supercargo, chef bemanningszaken en als hoofdinspecteur bij International Cargo Inspection in Hamburg. In De Blauwe Wimpel, maandblad voor de scheepsbouw en scheepvaart in de lage landen, publiceerde hij over de Nederlandse koopvaardij en haar bemanningsleden in oorlogstijd. Bij de invasie van nazi-Duitsland was het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot buitengaats. Onder de Vaarplichtwet waren de bemanningen verplicht te blijven varen. Zo’n vierhonderd Nederlandse koopvaardijschepen gingen naar de kelder door oorlogsgeweld. Vele bemanningsleden vonden daarbij een zeemansgraf. Welke verschrikkingen opvarenden hebben doorstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog is lang onderbelicht gebleven, maar Albert Kelder tekende hun aangrijpende herinneringen op.
'Een prachtige verzameling van verhalen vol van heldenmoed, tragiek, drama en avontuur tijdens een hevige oorlog op zee. Dat deze strijd werd beleefd door gewone zeelieden, die hier totaal niet voor getraind of opgeleid waren, maakt het nog specialer. (...) Wat 'Zee, zout en torpedo's' bijzonder maakt is de uitgekiende samenhang van de onderwerpen en de ooggetuigenverslagen. Ondersteund door een aantal foto's en kaarten is het een aanbevelenswaardig boek voor liefhebbers van maritieme onderwerpen in oorlogstijd.'
Ik heb een vraag over het boek: ‘Zee, zout en torpedo’s - Kelder, Albert’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.