Sarah en Mats zijn op de vlucht voor de leugens en misdaden uit hun verleden. Samen met hun vrienden Jan en Joke voelen ze zich veilig in de luwte van de Ardense bossen. Toch worden ze ook daar opgeschrikt door de demonen uit hun vroegere leven. Jan merkt hun angst en graaft in hun herinneringen.
Ik kijk naar Joke en schrik als ook zij net haar ogen op mijn gezicht richt. We houden allebei een bedeesde lach in.
‘Jullie waren echt formidabel, daar in die bergen,’ mompelt ze gesmoord. Ze schudt haar hoofd.
Het voelt erg bijzonder wat ze zegt. Dat Sarah en ik formidabel waren in die bergen.
Koen D’haene (Wevelgem 1964) schreef romans en verhalen voor kinderen, jongeren en volwassenen, o.m. Een hoofd vol rommel (2013) en De oversteek (2014).
Rots is het zelfstandig leesbare vervolg op zijn misdaadromans IJs (2016) en Zand (2020). In elke roman figureert een bijzondere vakantiebestemming mee in het verhaal. Rots is het sluitstuk van de duistere reeks.
D’haene heeft een mooie schrijfstijl die de lezer van het begin tot het einde weet te boeien en de omgeving tot leven weet te brengen. Hij zorgt hierdoor dat het boek goed staat als stevige thriller. We hopen dat D'haene besluit door te gaan met het schrijven van thrillers, want met Zand laat hij zien ertoe te doen in het Vlaamse thrillerlandschap.
(Chris van der Burg - Thrillzone) Rots is het lezen zeker waard als de eerdere twee delen al gelezen zijn en het zorgt voor een goede afsluiting van de sowieso al bizarre geschiedenis van Sarah en Mats. Toch had Koen D’haene er goed aangedaan om bepaalde situaties in een realistischer vorm te gieten om geen afbreuk te doen aan de goed bewaarde duistere geheimen van de hoofdpersonages.
24-02-2022
Soraya
Vrouwenthrillers.nl
Mats blijkt een liefhebber te zijn van de IJslandse schrijver Arnaldur Indriðason. D’haene werkt in dienst geest. Een prachtige vondst. Bij Indriðason staan vaak eenzame personages centraal en is er veel aandacht voor beschrijvingen van de natuur en de sfeer van het landschap. Alle informatie staat in dienst van het verhaal. De psychologische kant van de personages zijn voor hem belangrijker dan het verhaal. En hij heeft aandacht voor belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen.
13-02-2022
Jan Stoel
Hebban.nl