In een grensstad worden lichamen opgegraven, een journaliste gaat op onderzoek en stuit op een geschiedenis van vluchtelingen. Een schrijver die er meer van lijkt te weten kijkt op de achtergrond mee. ‘De grijzen’ van Vincent Merjenberg is een ingenieus gecomponeerde roman over het kwaad en de dingen waartoe de mens onder bepaalde omstandigheden in staat is. Over de verhalen die we verzinnen om betekenis te geven aan wat we niet kunnen verklaren. In de grensstad praat niemand over ‘de vondsten’: de lichamen van mannen, vrouwen en kinderen die rechtop in de aarde worden aangetroffen. Ze worden opgegraven in de buitenwijken, waar de hopelozen zich opmaken voor de gevaarlijke oversteek naar de andere kant van de grens. Lena, een jonge journalist, wordt vanuit de hoofdstad uitgezonden om onderzoek te doen.
Ondertussen blikt een oude man vanuit zijn appartement in de hoogte terug op zijn beginjaren in de stad. Zijn herinneringen dwingen hem onder ogen te zien dat hij meer van de vondsten af weet dan hij wil. ‘[E]en vlot vertelde, filmische roman.’ – Dagblad van het Noorden
Dagblad Van Het Noorden
‘De fictieve, bijna dystopische wereld die Merjenberg oproept, met een rauwe grensstad waar vluchtelingen blijven hangen en alle kwaadwillende types die dat aantrekt, is geslaagd. Het verhaal van de duistere ik-figuur heeft de allure van een spannende documentaire.’ – Tzum
Tzum.nl
‘De grijzen is een geweldige roman, een soort dystopische parabel over vluchtelingen.’ **** – Vrij Nederland Detective & Thrillergids
Vrij Nederland Thrillergids
‘De voornaamste stuwende kracht in Merjenbergs roman [is] die van een heuse zoektocht naar het Kwaad.’ – NRC Handelsblad
NRC Handelsblad
‘In deze debutant is een al veel rijpere stem aanwezig.’ – de Groene Amsterdammer
De Groene Amsterdammer
‘Een boek dat zich nauwelijks laat samenvatten. (…) De grijzen is een roman waarin de schrijver het wezenlijke wil beschrijven, het onpersoonlijke en niet-anekdotische, leven en dood in z’n meest kale vorm.’ – Trouw
Trouw