Interculturele competentie in het universitair onderwijs in Nederlands als vreemde taal
Nederlands als vreemde taal in Polen
Omschrijving
De waarde van interculturele competentie in het dagelijks leven is onmiskenbaar. Het vergroot onze cognitieve horizon, bevordert openheid naar anderen en stelt ons in staat culturele verschillen en overeenkomsten te herkennen en kritisch te analyseren. In het onderwijs van vreemde talen draagt interculturele reflectie bij aan een dieper begrip van de culturele en taalkundige diversiteit in de moderne wereld. Dit onderzoek richt zich op het versterken van interculturele vaardigheden binnen het onderwijs van Nederlands als vreemde taal. Door middel van een gemengde methodologie onderzoekt Mikołaj Buczak in hoeverre bachelorstudenten neerlandistiek aan de Universiteit van Wrocław, de Adam Mickiewicz Universiteit in Poznań en de Johannes Paulus II Katholieke Universiteit in Lublin hun interculturele competentie ontwikkelen. Daarnaast wordt geanalyseerd hoe deze ontwikkeling wordt ondersteund tijdens colleges praktisch Nederlands aan deze Poolse universiteiten. De resultaten verschaffen inzicht in de rol van de interculturele component binnen de complexe context van internationale neerlandistiek. Inleiding
Dankwoord
Financiering
1. Van kennis over cultuur naar interculturele competentie in het vreemdetalenonderwijs
2. Interculturele competentie en vreemdetalendidactiek
3. Nederlands voor anderstaligen en internationale neerlandistiek
4. Methodologie
5. Resultaten
6. Discussie en conclusies
Bronnenlijst
Ik heb een vraag over het boek: ‘Interculturele competentie in het universitair onderwijs in Nederlands als vreemde taal - Buczak, Mikolaj’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.