Deze geactualiseerde uitgave (nov. '19) laat zien hoe belangrijk een grote woordenschat is en hoe binnen primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo de woordenschat optimaal ontwikkeld kan worden. Woordenschat is een onmisbare basis voor communiceren en leren. Leerlingen die beschikken over
een omvangrijke, rijke woordenschat communiceren beter en verwerven gemakkelijker kennis dan
leerlingen met een beperkte woordenschat. Uitgangspunt in dit boek is daarom dat het noodzakelijk
is dat álle leraren in basisonderwijs, voort gezet onderwijs en mbo aandacht besteden aan
woordenschat en samen zorgen voor een doorgaande lijn in woordenschatonderwijs.
Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs: woorden leren en gebruiken,
woordleerstrategieën leren en woordbewustzijn en -eigenaarschap ontwikkelen.
Met name de laatste pijler zorgt ervoor dat leerlingen levenslang woorden blijven leren.
Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren begeleiden bij
het vergroten en verrijken van de woordenschat bij hun leerlingen. Ook wordt aandacht besteed
aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van
woordenschatonderwijs in het curriculum. Dit boek presenteert drie pijlers van woordenschatonderwijs:
- woorden leren en gebruiken,
- woordleerstrategieën leren,
- woordbewustzijn en –eigenaarschap ontwikkelen.
Met name de laatste pijler – woordbewustzijn - draagt eraan bij dat leerlingen levenslang woorden blijven leren.
Aan de hand van dit boek kunnen interne begeleiders en taalcoördinatoren leraren handvatten geven en begeleiden om de woordenschat van hun leerlingen te vergroten en te verrijken. Ook wordt aandacht besteed aan woorden leren in het vreemdetalenonderwijs en aan de implementatie en borging van woordenschatonderwijs in het curriculum.
Ik heb een vraag over het boek: ‘Woordenschatonderwijs - With, Tessa de, Visser, Maartje, Puper, Hans’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.