Projectmanagement in het onderwijs

Projectleider op school, hoe doe je dat?

Omschrijving

Projecten leiden in het onderwijs, op school, moet meestal naast andere taken en is o.h.a. niet de expertise van de uitvoerder. Hoe zorg je voor een heldere opdracht en kom je tot een goed resultaat? Dit boek is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij projecten in school, die tot een goed eindresultaat wil brengen in een goede werksfeer. Een geslaagd project heeft diverse ingrediënten nodig, zoals benodigde kennis, inzet en creativiteit van de projectmedewerkers. Een duidelijke probleemstelling bij aanvang en een heldere projectstructuur vormen het fundament. Projectmatig werken is uitermate geschikt voor ontwikkeltrajecten in het onderwijs. Het garandeert resultaat en kwaliteit en ondersteunt de doelen van de organisatie. Het maakt de scheiding tussen de reguliere werkzaamheden en de taken voor het project helder. Dit praktische boek maakt kennis over projectmatig werken toepasbaar voor het onderwijs. Theoretische kennis, checklists, voorbeelden en praktische tips wisselen elkaar af. Het boek is bruikbaar in alle onderwijsorganisaties, van basisscholen tot universitaire opleidingen. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl en/of neem contact op met een van de auteurs. Voorwoord Leeswijzer Projecten op school 1.1 Onderwijs in vogelvlucht 1.2 Projecten te kust en te keur? 1.3 Wat is een project? 1.4 Wat is een programma? 1.5 Wat is kwaliteit? Projectmatig werken 2.1 Bezint eer ge begint 2.2 Projectmatig werken als standaard 2.3 Schoolkwaliteit centraal Principes van projectmatig werken 3.1 Kiezen voor projectmatig werken 3.2 Principes van projectmatig werken 3.3 Waarom projecten slagen of mislukken Tips van en voor projectleiders 4.1 Succes maak je zelf 4.2 De zeven Wijze W-vragen 4.3 Inhoud en aansturing scheiden 4.4 Rollen en taken onderscheiden 4.5 Werken met een drietrapsraket 4.6 Het project faseren 4.7 Geschikte beheersinstrumenten kiezen 4.8 De projectomgeving kennen 4.9 Ondersteunende software Voorbereiding: projectopdracht en -definitie 5.1 Neem tijd voor de voorbereiding 5.2 Leg een heldere projectopdracht vast 5.3 Maak elk project op maat 5.4 Gebruik resultaatomschrijvingen 5.5 Baken de projectgrenzen af 5.6 Formuleer de projectdefinitie Voorbereiding: risicomanagement en projectinrichting 6.1 Stakeholders 6.2 Inventariseer de risico’s 6.3 Beoordeel de risico’s 6.4 Beheer de risico’s 6.5 Richt de projectorganisatie in Voorbereiding: projectplanning 7.1 Verdeel en beheers 7.2 Volg het stappenplan 7.3 Plan de producten en werkzaamheden 7.4 Plan de mijlpalen en (financiële) middelen 7.5 Rond de projectvoorbereiding af Voorbereiding: projectplan op maat 8.1 Elk projectplan is uniek 8.2 Opzet van een projectplan Uitvoering 9.1 Stel het projectplan centraal 9.2 Werk doelmatig 9.3 Maak werkplannen 9.4 Geef leiding aan de uitvoering 9.5 Meet de status en beoordeel de gegevens 9.6 Neem beslissingen 9.7 Maak een voortgangsrapportage Afsluiting 10.1 Voer de laatste fase uit 10.2 Leer van het project 10.3 Hecht losse eindjes af 10.4 Voer een eindevaluatie uit 10.5 Reflecteer op je eigen projectleiderschap Samenvatting 11.1 Omschrijving van een onderwijsproject 11.2 Zeven Wijze W-vragen als basis 11.3 SMARTie 11.4 RUMBA 11.5 Projectdefinitie 11.6 De zeven Wijze W-vragen als afbakening 11.7 Rollen en taken 11.8 Hoofdstukken in het projectplan 11.9 Van projectambitie tot en met projectevaluatie Tien boeken die ons inspireren Geraadpleegde literatuur Lees meer
€ 33,50
Paperback
 
In de winkelwagen Bestel vandaag,
ontvang het binnen 5 tot 8 werkdagen.
Wenslijst Stel een vraag
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Tuyl, Linda van, Veldhuizen, Sander van
Titel
Projectmanagement in het onderwijs
Uitgever
CPS Uitgeverij
Jaar
2021
Taal
Nederlands
Pagina's
100
Gewicht
228 gr
EAN
9789065082145
Afmetingen
241 x 171 x 7 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra