Differentiëren is te leren!

Omgaan met verschillen in het vo en mbo

Omschrijving

Deze herziene uitgave van Differentiëren is te leren! is geschikt voor het vo én mbo. Het geeft praktische handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden. Lang is gedacht dat differentiëren in de les in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit de leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe u differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, formatief handelen, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen én motivatie van al uw leerlingen. Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/differentieren. De auteur, Meike Berben, is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en formatief handelen. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan motivatie, betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen. Voorwoord door Carol Ann Tomlinson Introductie door Meike Berben 1 Wat is differentiëren?_ 1.1 Waarom dit boek? 1.2 Definitie: wat is differentiëren? 1.3 De winst van differentiëren 1.4 Samenvatting 1.5 Meer lezen 2 Voorwaarden om goed te differentiëren: de vaardigheden van docenten 2.1 Onderzoek naar differentiatie 2.2 Model van docentvaardigheden 2.3 Samenvatting 2.4 Meer lezen 3 Differentiëren: zo begint u 3.1 Stap 1 - verzamelen van gegevens 3.2 Stap 2 - analyseren 3.3 Stap 3 - clusteren van leerlingen 3.4 Stap 4 - ontwerpen van aanbod 3.5 Stap 5 - organisatie van de differentiatie 3.6 Samenvatting 3.7 Meer lezen 4 Differentiëren in instructie 4.1 ADI: een effectieve lesstructuur 4.2 Differentiëren met IGDI 4.3 Differentiatie in de instructie in een combinatieklas 4.4 IGDI+: aandacht voor begaafde leerlingen 4.5 Samenvatting 4.6 Meer lezen 5 Differentiëren in verwerking 5.1 Uw doelen bepalen 5.2 Differentiëren in verwerking: inhoud 5.3 Differentiëren in verwerking: werkvormen 5.4 Differentiëren in verwerking: opbrengst 5.5 Samenvatting 5.6 Meer lezen 6 Verdieping in leervoorkeuren 6.1 De Leercyclus van Kolb 6.2 De Leerstijlen van Vermunt 6.3 De Leervoorkeuren van Ruijters 6.4 De Meervoudige intelligenties van Gardner 6.5 Samenvatting 6.6 Meer lezen 7 Differentiëren in leertijd 7.1 Tempodifferentiatie 7.2 Preteaching en differentiëren in huiswerk 7.3 ‘Flipping the classroom’ 7.4 Remedial teaching 7.5 Samenvatting 7.6 Meer lezen 8 Toetsing en differentiatie 8.1 Formatief handelen en summatief toetsen 8.2 Gedifferentieerd toetsen in de praktijk: enkele mogelijkheden 8.3 Differentiatie in toetsvormen 8.4 Flexibel, adaptief en relatief toetsen 8.5 Differentiatiemogelijkheden bij eindexamens (in het voortgezet onderwijs) 8.6 Samenvatting 8.7 Meer lezen 9 Differentiëren met ICT 10 Differentiëren schoolbreed 10.1 Strategisch niveau 10.2 Tactisch niveau 10.3 Operationeel niveau 10.4 Samenvatting 10.5 Meer lezen Samenvatting in mindmap Bijlagen Bijlage 1 Formulier groepsplan Bijlage 2 Lesvoorbereidingsformulier differentiatie Bijlage 3 Lesvoorbereidingsformulier differentiatie met tips en aandachtspunten Bijlage 4 Lesobservatieformulier de zes rollen en differentiëren Bijlage 5 Format voor implementatieplan differentiëren Trefwoordenlijst Literatuur Meer lezen
€ 33,95
Paperback
 
In de winkelwagen Bestel vandaag,
ontvang het binnen 5 tot 8 werkdagen.
Wenslijst Stel een vraag
In de winkelwagen Vandaag voor 20:00 besteld,
vandaag verzonden.
Wenslijst Stel een vraag
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Berben, Meike, Teeseling, Mirjam van
Titel
Differentiëren is te leren!
Uitgever
CPS Uitgeverij
Jaar
2024
Taal
Nederlands
Pagina's
128
Gewicht
285 gr
EAN
9789065082534
Afmetingen
240 x 170 x 6 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!

Verwante Boeken

Paperback
Ebbens, Sebo, Ettekoven, Simon, Ast, Michel van, Spijkerboer, Lambrecht, Loor, Otto de
Effectief leren
€ 47,95
Paperback
Pameijer, Noelle, Beukering, Tanja van, Wulp, Magda van der, Zandbergen, Alyce
Handelsgericht werken in het voortgezet onderwijs
€ 34,95
Paperback
Gils, Det van, Keijzer, Johan, Verheggen, Karen
Activeren, differentiëren en formatief handelen
€ 27,95
Paperback
Burg, Carel van den, Berben, Meike, Moonen, Bert
Activerende en passende werkvormen
€ 34,50
Paperback
Verbaan, Ariena, Potiek, Susan
De leercoach
€ 34,95

Rubrieken

Boekstra