Dit toegankelijke en praktische boek biedt een effectieve en motiverende aanpak voor ontwikkeling van mondelinge taalvaardigheid in het basisonderwijs. Het raamwerk Oracy vormt hierbij de leidraad. Mondelinge taalvaardigheden hebben we allemaal nodig: in ons werk, in ons leven en als deelnemer aan onze democratische samenleving. Door te spreken en te luisteren ontwikkelen we onze opvattingen, passen we kennis toe en vergroten we ons vermogen om kritisch te denken. Dit toegankelijke en praktische boek laat zien hoe je binnen het Nederlandse onderwijs mondelinge taal op een systematische, aantrekkelijke en effectieve manier kunt verweven in alles wat je doet in de groep. Met het raamwerk Oracy als leidraad, bieden de auteurs je kennis, richting, handvatten en veel lesvoorbeelden om je leerlingen doelgericht aan het woord te laten. Laat je inspireren en ervaar wat werken aan mondelinge taalvaardigheid oplevert: betere lees-, schrijf- en leerresultaten en betrokken leerlingen met zelfvertrouwen. Ook legt het een goede basis voor gelijke kansen. Baanbrekend onderzoek van de Universiteit van Cambridge naar mondelinge taalvaardigheid (Oracy) vormt de basis van dit boek. Miriam Op de Beek en Bob Coenraats vertaalden het naar de Nederlandse onderwijscontext en borduurden erop voort. Zij schreven dit boek voor schoolleiders, leerkrachten, IB-ers, onderwijsassistenten in het primair onderwijs en leerkrachten in opleiding. Daarnaast is het interessant voor logopedisten. Sluit aan bij de nieuwe kerndoelen Nederlands en gesprekken om te leren. Jelle Jolles, hoogleraar neuropsychologie e.m.: "Een waardevol boek over het grote belang van mondelinge taalvaardigheden." Ingrid Paalman-Dijkenga, lector Goede onderwijspraktijken: "Praktisch boek met mooie theoretische toelichting om te gebruiken in je school of klas." Voorwoord
Inleiding
1 Waarom structurele aandacht voor Oracy loont
1.1 Het actuele beeld van mondelinge taalvaardigheid op Nederlandse scholen
1.2 Drie belangrijke argumenten om te starten met Oracy
1.2.1 De communicatieve vaardigheden
1.2.2 De cognitieve capaciteiten
1.2.3 De stem van alle leerlingen
2 De samenhang tussen Oracy en actuele onderwijsthema’s
2.1 Oracy en hoge verwachtingen
2.2 Oracy en gelijke kansen
2.3 Oracy en ouderbetrokkenheid
2.4 Oracy en burgerschap
3 Zo koppel je Oracy aan schoolontwikkeling
3.1 Visie ontwikkelen
3.2 Praktijk
3.2.1 De eerste stappen
4 Het raamwerk van Oracy
4.1 Fysiek: stem en lichaamstaal
4.2 Linguïstisch: woordenschat, taalvaardigheid en retorische technieken
4.3 Cognitief: inhoudelijke kennis, verduidelijken en samenvatten, redeneren,
gespreksstructuur en zelfregulatie
4.4 Sociaal-emotioneel: samenwerken, luisteren en reageren, vertrouwen in
spreken, publiekbewust
5 De essentie van samen denken en samen spreken in de klas
5.1 Soorten gesprekken
5.1.1 Drie soorten groepsgesprekken
5.2 Basisregels voor een goed gesprek
5.3. Samen denken in een denkleergesprek
5.4 Metacognitie en zelfregulatie
6 Hoe leer je leerlingen luisteren?
7 Hoe leer je leerlingen presenteren?
8 Hoe leer je leerlingen discussiëren?
9 Oracy structuren, routines en spelregels
9.1 Structuur aanbrengen in mondelinge taalvaardigheid
9.2 Werken met gesprekspunten
9.3 Het werken met denkwolken
10 Belangrijke leerkrachtvaardigheden
voor Oracy
10.1 Regisseren van een goed denkleergesprek
11 Oracy-lessen ontwerpen en de mondelinge taalontwikkeling
volgen
11.1 Oracy-lessen ontwerpen
11.2 Mondelinge taalontwikkeling volgen
12 Als spreken of luisteren niet vanzelf gaat
13 Hoe betrek je ouders bij Oracy?
Lijst met definities
Bronnen
Bijlagen
Meer lezen
Ik heb een vraag over het boek: ‘Oracy, de kracht van spreken, denken en luisteren - Op de Beek, Miriam, Coenraats, Bob’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.