Wat maakt een team effectief, en nog belangrijker, hoe kunnen medewerkers leren om teams te vormen die excelleren in plaats van verstrikt te raken in tegenstrijdigheden? Effectief samenwerken op de werkplek richt zich op de onderlinge afstemming binnen teams. Het vertrekpunt is niet het vermijden van conflict, maar het helder krijgen van waar gezamenlijke richting vandaan komt. Wanneer die helder is, verschuift spanning vaak vanzelf: van frictie naar voortgang. Daardoor vormt dit boek geen lijstje met technieken, maar een bron voor gezamenlijke oriëntatie.
Sophia – een empathische assistent - sluit hier aan wanneer een teamvraag ineens persoonlijk wordt. Bijvoorbeeld bij een moment van ruis, bij een mail die verkeerd valt, of bij een overleg waarin iemand zich onuitgesproken terugtrekt. Ze helpt die laag mee verhelderen, precies op díe punten waar je anders had moeten gokken wat er eigenlijk speelt. Het toepassen van dit boek hoeft niet alleen – en ook niet alleen door de teamleider.
De werkplekdialogen vormen hier de oefenruimte waarin gezamenlijke oriëntatie voelbaar wordt. Kleine casussen, geen extra theorie – net genoeg om te merken wat er verschuift als de teamleden woorden kiest die werkelijk aansluiten bij wat ze willen bereiken. Zo worden het boek, Sophia en de dialogen drie vensters op dezelfde dynamiek. Daardoor blijken teams vaak al dichter bij “moeiteloos samenwerken” dan gedacht.
Maak vooraf alvast kennis met Sophia: https://mens-en-communicatie.nl/sophia-een-empathische-assistent/ Wat maakt een team effectief?
Teams zijn daar waar zaken gedaan worden. Of het nu om een team binnen één afdeling gaat, een interdisciplinaire of interdepartementale groep, een team in contact met externe partijen zoals aannemers of klanten; het gaat allemaal om mensen die samenwerken om succes te creëren.
En toch werken niet alle teams effectief samen. Sommige groepen lijken moeiteloos hecht samen te werken, terwijl in andere conflict en strijd de norm lijken te zijn en de werkzaamheden met horten en stoten vorderen. Wat is de reden van dit verschil? Wat maakt een team effectief, en nog belangrijker, hoe kunnen medewerkers leren om teams te vormen die excelleren in plaats van verstrikt te raken in tegenstrijdigheden?
Dit compacte werkboek geeft hierop antwoorden en praktisch toepasbare handvatten. Inhoudsopgave
Dankbetuiging 1
Introductie 3
Essentiële teamvaardigheden 6
Deel I | De grondbeginselen 14
De stressreactie; vecht-vlucht-verstijf 14
Universele menselijke behoeften 16
Gevoelens 19
Nep gevoelens 24
Het zelfverbindingsproces 27
Deel II | De grondbeginselen bij gesprekken toepassen 30
Luisteren en gehoord worden 30
De vier elementen van empathie 31
Verzoeken doen 34
De gevolgen van eisen 36
Voorbereiden op een moeilijk gesprek 38
Leren omgaan met moeilijke gesprekken 42
Veerkracht creëren via evaluaties 45
De leercyclus 49
Deel III | De samenwerking verder verdiepen 51
Onderbreken 51
De behoefte achter een ‘Nee’ 54
Feedback geven en ontvangen 57
Waardering uiten 60
Vluchtsimulator scenario 63
Werkplek communicatie tips 66
Woorden die werken op de werkplek 67
Appendix 118
Appendix A: Trainingscyclus zinnen 119
Appendix B: Lijst met gevoelens 121
Appendix C: Gevoelens versus gedachten 125
Appendix D: Lijst met behoeften 132
Verklarende woordenlijst 134
Gerelateerde literatuur 146
Over Geweldloze Communicatie 149
PuddleDancer Press 150
The Center for Nonviolent Communication 151
Over de auteur 152
Ik heb een vraag over het boek:
‘Effectief samenwerken op de werkplek - Lasater, Ike, Stiles, Julie’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.