Bodypercussie is van alle tijden, leeftijden en culturen. Het is een smeltkroes van ritme, dans, beweging en sociale interactie waar (bijna) iedereen aan kan meedoen, omdat je alleen je lijf nodig hebt. Bodypercussie is een toegankelijke manier van muziek maken en kan daardoor worden ingezet bij allerlei (creatieve) groepsprocessen met verschillende doelgroepen: scholen, zorginstellingen, koren, kinderopvang, woongroepen, orkesten, bedrijven. Ook (muziek)therapeuten kunnen hun cliënten met hun lichaam bezig laten zijn met de inspirerende werkvormen in dit boek.
In dit praktisch toepasbare boek vind je de volgende informatie en activiteiten:
- de geschiedenis en culturele verspreiding van bodypercussie
- relevante muziektheoretische achtergronden
- didactische en pedagogische tips voor het gebruik van bodypercussie
- tips en tricks voor het (bege)leiden van bodypercussie-activiteiten
- energizers en spelletjes
- korte ritmes om zelf of met een groep te leren
- complete composities en liedbegeleidingen.
Bodypercussie is overal inzetbaar waar mensen in groepen samen komen. Iedereen kan direct letterlijk met dit boek aan de slag. Door de heldere aanpak van de auteurs, die hun ervaringen met tal van groepen op enthousiasmerende wijze weten over te brengen, en door de ruim zestig voorbeeldvideo’s op de bijbehorende website.
Wendy Bontje, Heiko de Jonge en Jeroen Schipper hebben alledrie hun wortels in het (speciaal) muziekonderwijs. Daarnaast hebben ze individuele kwaliteiten op het gebied van drums, dans en compositie. Hun talenten en interesses komen samen in het collectief Bodypercussie.nl Inleiding 15
Voor wie is dit boek? 17
Indeling van het boek 17
De auteurs 19
Hoofdstuk 1
Bodypercussie: achtergrond en toepassingen 21
1.1 Bodypercussie – je lichaam als slaginstrument 22
1.2 Bodypercussie en dans 22
1.3 Bodypercussie en drums 23
1.4 Bodypercussie als muziekdidactisch middel 26
1.5 Bodypercussie in muziektherapie 28
1.6 Culturele verspreiding 31
Hoofdstuk 2
Hoe gebruik je dit boek? 37
2.1 Kenmerken, niveaus en doelen van de groepsactiviteiten 39
2.2 Extra materiaal 44
2.3 Begrippenlijst 45
2.4 Notatiesysteem 49
2.5 Didactische tips 57
Hoofdstuk 3
Energizers & spelletjes 67
3.1 Meedoen 68
3.2 Yell 69
3.3 Stille tellen 72
3.4 Klap stamp knip 74
3.5 Acht tellen invullen 76
3.6 Rainmaker 78
3.7 De klapgeest 80
3.8 Echoklappen 82
3.9 Hey! 87
3.10 Domino 89
3.11 Ritmisch roddelen 92
3.12 En … 93
3.13 Sevens 96
3.14 Bim Bam 99
3.15 Waar speel ik mee? 101
3.16 Ik speel een ritme … 103
3.17 Stap & klap 105
3.18 Vijf op een rij 108
3.19 Muzikale pizza 113
3.20 Maatsoorten door de kring 115
3.21 Tegenspraak 118
3.22 Geef een harde klap 120
3.23 Wissel 123
Hoofdstuk 4
Ritmes 125
Ritmes in verschillende stijlen 126
4.1 Rocky rhythm 126
4.2 Uncle Bob’s 128
4.3 The way you make me swing 130
4.4 Shape of Shabba 131
4.5 Groove on the rocks 133
4.6 Hot beat 135
4.7 Riddim 136
4.8 Cha-cha-cha 138
4.9 Feverish 140
4.10 Latin love 141
4.11 Diddley 143
4.12 Cuban step 145
4.13 Sunshine 146
4.14 New Orleans 147
4.15 Nimble Shuffle 148
4.16 Syncopen in twee 150
4.17 Dansritme 152
4.18 Ritme in drie partijen 153
4.19 Sh-sh canon 155
Begeleidingen 157
4.20 Jingle Bells 157
4.21 Hoor wie klopt daar kinderen 159
4.22 Ala Presi 160
4.23 Vis vos vogel 162
4.24 The Drunken Sailor 166
4.25 My Bonnie is Over the Ocean 167
4.26 Pizzicato 168
4.27 Hava Nagila 169
4.28 Happy 172
4.29 I Got Rhythm 174
Hoofdstuk 5
Bodypercussie creëren 177
5.1 Van hoog naar laag 178
5.2 Stoelenpartituur 180
5.3 Soundscapes 183
5.4 Klap/knieën 186
5.5 Bodypercussie creëren vanuit woordritmes 189
5.6 Bodypercussie creëren met pictogrammen 193
5.7 Bodypercussie creëren vanuit beweging 196
5.8 Bodypercussie creëren vanuit muziektheorie 201
5.9 Van een kort ritme een muziekstuk maken 207
Hoofdstuk 6
Voor de groepsleider 215
6.1 Spiegelen 216
6.2 Tempo vasthouden 216
6.3 Onafhankelijkheid van ledematen 217
6.4 Crosspulse 217
6.5 Double time 219
6.6 Boodschappenlijstje 222
6.7 Speciale technieken 223
6.8 Rudiments 225
6.9 Inspiratie 228
Bijlagen 235
Bijlage 1 Pictogrammen bodysounds 236
Bijlage 2 Danskaartjes 243
Lichaam – Wat klinkt er? 243
Ruimte – Waar beweeg ik? 245
Kracht – Hoe beweeg ik? 247
Tijd – Wanneer beweeg ik? 251
Tijd – Grafische notatie 252
Bijlage 3 Kaartjes componeren vanuit muziektheorie 254
Toonduur – Dynamiek – Vormdeel 254
Vormprincipe 256
Maatsoort 257
Extra aanwijzing 259
Bronnen 261
Geraadpleegde websites 261
Boeken 262
Index van activiteiten 263
Aantekeningen 266
Ik heb een vraag over het boek: ‘Bodypercussie - Schipper, Jeroen, Bontje, Wendy, Jonge, Heiko de’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.