Omschrijving
De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Jongeren krijgen steeds meer te maken met psychische klachten onder andere door stress, eenzaamheid en financiële problemen. Wat doe je als een tiener al drie dagen zijn bed niet uitkomt, een student steeds stiller wordt, of het plezier om te werken wegvalt? Dit boek vertelt hoe je in gesprek gaat met deze jongeren, hen steunt en helpt hun neerwaartse spiraal om te buigen.
Lieke Kalhorn legt uit hoe je jongeren kunt helpen hun mentaal welzijn, zelfvertrouwen en veerkracht te versterken zodat ze weer wat perspectief zien. Zij gebruikt daarbij elementen (waaronder luisteren, erkennen, vragen en verbinding) die samen het praktische gespreksmodel LEVEN vormen waardoor gesprekken eenvoudiger, gemakkelijker, dieper en effectiever worden.
Aan de hand van voorbeelden, dialogen en tips van jongeren, laat Lieke zien hoe je jongeren helpt met negatieve emoties of tegenslagen om te gaan, en hoe je hen coacht om lekker in hun vel te zitten én te blijven zitten. Hierdoor groeien zij op tot veerkrachtige volwassenen.
Dit boek is zowel voor professionals (pedagogen, praktijkondersteuners, (jongeren)coaches, onderwijsprofessionals, psychologen, jeugdzorgverleners e.d.) als voor ouders een praktisch en enthousiasmerend hulpmiddel om echt te luisteren naar jongeren en hen te helpen zichzelf te helpen.
Lieke Kalhorn is pedagoog en begeleidt jongeren op het gebied van mentaal welzijn, studie-/werkkeuze en zelfvertrouwen en coacht volwassenen in effectieve communicatie met jongeren. Heidi van den Hout, verlies- en werkgelukdeskundige, schrijft een hoofdstuk over omgaan met verlies.
Lieke heeft zich, naast eigen kennis en ervaring, laten inspireren door in gesprek te gaan met deskundigen en de jongeren zelf om zich zo breed mogelijk te informeren. Hieronder enkele quotes uit deze interviews:
Indra (16 jaar): 'Praat erover! Zo heb ik van mijn wond (een eetstoornis) een wonder (een spel) gemaakt.'
Jesse (20 jaar): 'Ik ging zelf heel erg mee in de "ratrace". Nu inspireer ik andere jongeren om een reis in plaats van een race van hun ontwikkeling te maken.'
Dennis (22 jaar): 'Het haalt zoveel last van je af als er naar je geluisterd wordt en je alles kan delen. Dan voel je je soms twintig kilo lichter.'
'Ik pleit voor volwassenen die vaker de vraag aan een jongere stellen:"Hoe is het met je?" En lessen mentaal welzijn vanaf basisschool tot en met vervolgopleidingen zou ook echt helpen.' Joyce van der Wegen, oprichter landelijk kennisplatform studentenwelzijn
'Maak het onbespreekbare, bespreekbaar en het onzichtbare, zichtbaar.' Heidi van den Hout, verlies- en werkgelukdeskundige
' Luisteren en niet meteen in de oplossingsmodus willen duiken. Dat is de kunst.' Yvonne van Sark, mede-oprichter Youngworks Voorwoord 9
Inleiding 11
Centrale vraag van het boek 12
Opbouw van het boek 13
‘Neem ons serieus!’ 14
1. Opgroeien terwijl de wereld in brand staat 16
‘Harder Better Faster Stronger?’ en andere onderzoeken 17
Mogelijke oorzaken 19
Jongeren hebben het lastig 29
2. Van overleven naar leven 30
Aanbevelingen uit actieplannen 31
Vraag het de jongeren zelf 32
Versterken van veerkracht 33
Gespreksmodel LEVEN 34
LEF als verkorte variant 39
3. Luister! 41
Waarom is luisteren zo lastig? 42
Echt luisteren is een kunst 47
Luisteren is hard werken 52
Reminders voor echt luisteren 54
4. Erkennen 55
Vermijd communicatieblokkades 56
Hoe dan wel? Emoties bespreekbaar maken 61
Hoe dan, concreet? Erkennen! 64
Voorbeelddialoog 66
Luisteren, Erkennen en een Follow-up (LEF) 67
Jongeren over de waarde van erkennen 69
Reminders voor erkennen 70
Interview Dennis 'Voor mij is het 1000% zeker dat je eerst moet luisteren
en erkennen' 71
5. Vragen stellen vanuit verbinding 74
Verbinding als voorwaarde 75
Doel van vragen stellen 78
Vragen die niet werken 78
Vragen die wel werken 81
Voorbeelddialoog 91
Het effect van al dan niet vragen stellen 94
Reminders voor vragen stellen 95
6. Wat iedereen zou moeten weten over verlies 96
Waarom een hoofdstuk over verlies? 96
Relevante thema’s als je jongeren met verlies begeleidt 100
Begeleiding van verlies 106
Interview Linde 'Leuke dingen blijven zien en opzoeken geeft mij
veerkracht 112
7. Samen op zoek naar kleine experimenten 118
Wanneer kun je experimenten voorstellen? 119
Zelfvertrouwen versterken 119
De mentale schijf van vijf 121
Psychologische basisbehoeften 124
Transitiecirkel en het duale procesmodel toepassen 126
Kunst, muziek en creativiteit als uitlaatklep 127
Praktische experimenten 128
Voorbeelddialoog 137
Reminders voor experimenteren 141
8. Napraten over succes- en faalervaringen 142
Napraten over succeservaringen 143
Napraten over faalervaringen 145
Normaliseren van fouten maken en het leven 148
Voorbeelddialogen 150
Reminders voor Napraten 154
9. Dit zeggen deskundigen 155
10. Maak gebruik van de wijsheid van jongeren 167
Maak het verschil 177
Dank! 179
Over de auteurs 180
Lieke Kalhorn 180
Heidi van den Hout 181
Bijlage - Lijst met vragen (die ik vaak stel) 182
Noten- en bronnenlijst 185
Noten per hoofdstuk 185
Bronnen 188
Geraadpleegde onderzoeksrapporten 190
Organisaties en initiatieven die zich met mentaal welzijn van
jongeren bezighouden 191