Integratieve Theraplay® behandeling voor kinderen met autisme
Praktische richtlijnen voor professionals
Omschrijving
Deze praktische gids legt op prettige en toegankelijke wijze de nadruk op
sociale interactie die sociale verbondenheid en non-verbale communicatie bevordert.
De beschreven activiteiten worden afgestemd op de ontwikkeling van
het kind en kunnen op- en afgeschaald worden voor verschillende leeftijden en
niveaus.
Aan de hand van casussen en evidence-based adviezen krijgen zorgprofessionals
handvatten om met een combinatie van behandel interventies kinderen en
jongeren met een autismespectrumstoornis contact te laten maken door middel
van spel. De casuïstiek is een goede afwisseling tussen kinderen met ernaast
een verstandelijke beperking en juist kinderen die wat hoger functioneren.
De verschillende behandeldomeinen bij kinderen met ASS worden besproken
vanuit gedragstherapeutische interventies en vanuit de Theraplay®-methode.
In dit boek is op effectieve wijze beschreven hoe zorgprofessionals deze interventies
met elkaar kunnen combineren.
Heel herkenbaar voor de praktijk is het hoofdstuk over stress bij ouders en verzorgers.
Onderzoek naar de achtergronden van de frustraties biedt zinvolle
adviezen en effectieve behandelplannen.
A. Rand Coleman (PhD) en Rana Hong (PhD, LCSW, RPT-S) zijn gecertificeerd
Theraplay®-trainer en -supervisor. VOORWOORD 7
HOOFDSTUK 1 INLEIDING 9
HOOFDSTUK 2 DE BEHOEFTE AAN INTEGRATIE VAN
THERAPLAY MET GEDRAGSTHERAPIE 15
HOOFDSTUK 3 DE RELEVANTIE VAN THERAPLAY VOOR
KINDEREN MET EEN AUTISMESPECTRUMSTOORNIS 23
HOOFDSTUK 4 KRITISCHE THERAPEUTISCHE DOMEINEN VOOR
KINDEREN MET ASS IN DE RESIDENTIËLE ZORG 35
HOOFDSTUK 5 MEERVOUDIGE INTEGRATIESYSTEMEN
VAN THERAPIE 45
HOOFDSTUK 6 HET CODERINGSSYSTEEM VOOR JOINT ATTENTION
IN DE MARSCHAK INTERACTIE METHODE 51
HOOFDSTUK 7 OP STRUCTUUR GEBASEERDE INTERVENTIES 61
HOOFDSTUK 8 OP BETROKKENHEID GEBASEERDE INTERVENTIES 73
HOOFDSTUK 9 OP VERZORGING GEBASEERDE INTERVENTIES 81
HOOFDSTUK 10 OP UITDAGING GEBASEERDE INTERVENTIES 89
HOOFDSTUK 11 OUDERLIJKE STRESS EN AUTISME 97
HOOFDSTUK 12 THERAPLAY-ACTIVITEITEN SPECIFIEK
VOOR KINDEREN MET ASS 113
HOOFDSTUK 13 THERAPLAY VOOR GEZINNEN EN
KINDEREN MET ASS - Susan Bundy-Myrow 125
REFERENTIES 141
BIJLAGE 1 TAAKANALYSE 147
BIJLAGE 2 CODERINGSSYSTEEM VOOR JOINT ATTENTION
INGEBED IN MIM-ANALYSEFORMULIER
VOOR KINDEREN MET ASS 151
DANKWOORD 158
DE AUTEURS 159
Ik heb een vraag over het boek: ‘Integratieve Theraplay® behandeling voor kinderen met autisme - Hong, Rana, Coleman, A. Rand’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.