contactgericht spelen en leren met kinderen in het autistisch spectrum
Omschrijving
Houvast laat je zien wat er nodig is om met kinderen met autisme contact te maken en hoe je aan kunt sluiten op hun prikkelverwerking. Waarom werkt het om met deze kinderen mee te spelen in hun spel en op hun voorwaarden? Dat biedt houvast en daar liggen de mogelijkheden om hun kwaliteiten en leervermogen te ontwikkelen.Het boek gaat uitgebreid in op prikkelverwerkingsproblemen en dyspraxie, waardoor het deze kinderen vaak niet lukt te laten zien dat ze iets wel begrijpen. Ze hebben moeite om gericht te handelen en leren minder van hun fouten, ze verdwalen in hun hoofd. Een helpende (ouder)hand, afgestemd op de uitvoerende vaardigheden (executieve functies), helpt hen om tot gerichter handelen te komen en succeservaringen te hebben. Ons onderwijssysteem en opvoedingsideeën staan vaak haaks op wat deze kinderen nodig hebben.De auteur reikt talloze zeer bruikbare handvatten aan om de juiste afstemming te vinden, het contact met het kind te versterken en het leervermogen van een kind aan te spreken. Het meeste impact hebben de reacties van opvoeder/hulpverlener: "Als je open en zonder oordelen bent, komt een kind met autisme naar je toe". Het laatste deel gaat daarom over jezelf en hoe je je gevoelens als stress, onzekerheid en machteloosheid om kunt zetten in kracht en vertrouwen. Op verrassende wijze schrijft Anneke Groot, moeder van een zoon met autisme en ruim 15 jaar gewaardeerd deskundige op het gebied van contact en autisme, over haar inzichten. Ze vertelt met veel levendige praktische voorbeelden. Een prachtig boek voor ouders en professionals.Kinderen met autisme gebruiken hun zintuigen anders dan 'normale' kinderen. Voelsprieten (lees: prikkels) staan altijd 'aan' en daarom kunnen ze jou feilloos 'lezen'. Contactgericht spelen en leren maakt gebruik van die voelsprieten en de mogelijkheden van je bijzondere kind om te communiceren. Een enorme belangrijke stap naar herkenning en acceptatie.Anja en Paul HaarhuisEr zijn veel therapieën voor kinderen met autisme; voor mij zijn dat parels. Contactgericht spelen en leren is het snoer dat al die parels verbindt.Een ouderAnneke Groot biedt met haar boek Houvast een hoopvol perspectief en geeft veel bruikbare inzichten om tot een liefdevolle en effectieve benadering te komen. Voor mij heel herkenbaar, want als geen ander weet ik dat het contact met kinderen met autisme vaak anders verloopt dan je verwacht en dat je handvatten nodig hebt om je kind te bereiken. En als dat dan lukt, kun je daar heel veel kracht uit halen.Aaltje van Zweden, Voorzitter Stichting Papageno Eén: Ter introductie 7
Uit ons leven gegrepen 7
Inleiding 9
Voor alle kinderen 11
Opzet 11
Twee: Wat is autisme? 15
Uit ons leven gegrepen 15
Autisme algemeen 17
Prikkelverwerking 21
Zintuigen 22
Zintuiglijke informatieverwerking 25
Alertheid en zelfregulatie 26
Executieve functies/
uitvoerende vaardigheden 29
Intelligentie en leerstrategieën 34
Sociale vaardigheden 36
Overzicht van hoofdstuk twee 37
Drie: Wat kun je doen? 41
Uit ons leven gegrepen 41
Inleiding 43
In contact spelen 44
Technieken voor contact 49
Uitnodigen tot leren 76
Hoe het bij ons in de speelkamer
begon 87
Moeilijk te begrijpen gedrag 89
Overzicht van hoofdstuk drie 101
Vier: Houding 105
Uit ons leven gegrepen 105
Inleiding 107
Eigen kracht en eigen regie 108
Een leerproces zonder
goed of fout 109
Je houding ontwikkelen 110
Je houding en autisme 116
Contact maken 117
Het uitnodigen tot leren 140
Moeilijk te begrijpen gedrag 144
Ten slotte 147
Overzicht van hoofdstuk vier 148
Vijf: Tot besluit 151
Had ik dit ooit kunnen dromen? 151
De methode Contactgericht
Spelen en Leren 152
Stichting Horison 156
Noten 157
Over de auteur 159