ADHD bij meisjes, voor ouders, leerkrachten en meisjes
Omschrijving
Jacqueline van de Sande gebruikt biografische gebeurtenissen uit haar jeugd om te laten zien welke invloed (toen nog niet gediagnosticeerde) ADHD heeft gehad op haar leven. Jacqueline van de Sande gebruikt biografische gebeurtenissen uit haar jeugd om te laten zien welke invloed (toen nog niet gediagnosticeerde) ADHD heeft gehad op haar leven. Haar doel is om meer inzicht en begrip te kweken voor meisjes met ADHD en te laten zien dat DE ADHD-ster niet bestaat. Ook het bespreekbaar maken van dit onderwerp was een belangrijke motivatie voor het schrijven van dit boek. Door middel van soms grappige en soms aandoenlijke anekdotes houdt zij het boek luchtig, maar toch ook leerzaam en aangrijpend. Elk hoofdstuk heeft een thema, dat als een rode draad door dat hoofdstuk loopt. In ieder hoofdstuk wordt op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde informatie kort toegelicht en volgen aanbevelingen voor het omgaan met ADHD voor leerkrachten en ouders.
ADHD wordt vaak gezien als een probleem van jongens. Bij meisjes wordt ADHD veel minder vaak herkend en erkend. Meisjes worden ook vaak op latere leeftijd gediagnosticeerd dan jongens. Ze vallen minder op omdat ze over het algemeen minder verstorend gedrag laten zien, zowel thuis als op school. Meisjes zijn over het algemeen minder ‘stuiteraars` dan jongens.
Op het moment dat meisjes naar het voortgezet onderwijs gaan, worden problemen dikwijls groter en meer zichtbaar. Dat komt omdat er dan veel meer een beroep gedaan wordt op de executieve functies, zoals plannen, organiseren en overzicht houden.
Omdat meisjes vaak met angst en depressieve klachten in de hulpverlening komen wordt hun aandachtprobleem nog al eens gemist. Gender zou hierop van invloed zijn. Bij meisjes worden de sociale vaardigheden meer gestimuleerd, waardoor ze meer voor verbinding zorgen. Meisjes zijn over het algemeen meer op de groep en op het sociale gericht en doen hun best om bij de groep te horen. Jongens moeten juist vaker uitblinken met goede individuele prestaties. Daarnaast zijn meisjes en vrouwen gevoeliger voor reacties uit hun omgeving en reageren op stress sneller met angst en depressie.
Jacqueline weet uit eigen ervaring welke invloed ADHD kan hebben op het leven van meisjes. Maar ook als hulpverlener binnen jeugdzorg en basisonderwijs en als moeder heeft zij dagelijks te maken met ADHD.
Veel meisjes en vrouwen zullen de beschreven ervaringen herkennen, leerkrachten en ouders kunnen met de aanbevelingen een betere communicatie en begrip tot stand brengen. Jacqueline van de Sande gebruikt gebeurtenissen uit haar jeugd om te laten zien welke invloed ADHD heeft gehad op haar leven. Haar doel is om meer inzicht en begrip te kweken voor meisjes met ADHD en te laten zien dat DE ADHD-ster niet bestaat. Voorwoord
Een ADHD-vriendelijk boek
1. ADHD?
2. Niet zoals het hoort
3. Afgeleid of alert?
4. Twee uitersten
5. Niet eerlijk!
6. Bewegen
7. De tijd vergeten!
8. Woest!
9. Mijn redding!
10. Knikkerbaantje
11. Kampioen associëren
12. Slordig
13. Dom
14. Weg met die klok!
15. Onwil of onmacht?
16. Harder!
17. ‘Aardrijkskunde doe ik straks wel’
18. Help! Mijn rem doet het niet!
19. ‘Het was maar een grapje’
20. Chaos
21. Au!
22. Levensgevaarlijk
23. Blanco hoofd
24. Doolhof
25. Streng of veilig?
26. Spijt
27. Fanatiek of agressief?
28. Brutaal of grappig?
8
10
12
18
22
27
32
36
40
43
47
50
54
58
63
66
70
74
77
81
85
88
91
94
98
102
106
111
115
120
29. Ik wíl wel, maar ik kán niet
30. Inwendig gevecht
31. Persoonlijke aandacht
32. Lol!
33. O jee, ik kan niet stoppen!
34. Flapuit
35. Ik doe het toch!
36. Ongeduldig of snel?
37. De kriebels
38. Spuitjes
39. Overspoeld door emoties
40. Mijn lust en mijn leven!
41. ADHD en topsport
42. Anders of uniek?
43. Medicatie, wel of niet? En welke dan?
44. De juiste weg
Jaren later …
Nawoord
Bijlagen
Bronnen
124
128
134
137
141
145
149
154
159
162
166
170
174
178
182
188
192
194
196
206
Ik heb een vraag over het boek: ‘Druk en dromerig - Sande, Jacqueline van de’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.