Meer met muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen. 30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen, ondersteund met gebaren
Omschrijving
30 liedjes en 10 spreekteksten met begeleidende spelvormen, ondersteund met gebaren
In een peutergroep op een kindcentrum zit gemiddeld één kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en ongeveer 7% van de kinderen op de basisschool heeft een TOS. TOS heeft grote impact op het leven van een kind. Het luisteren naar liedjes en zelf muziek maken is niet alleen een leuke activiteit, maar ook goed voor de taalontwikkeling. De liedjes in Kijk! ik ben een kikker zijn door hun opbouw en de thema’s die dicht bij het dagelijks leven staan zeer geschikt voor kinderen met een TOS.
In de keuze van de liedjes is gekeken naar wat ze bijdragen aan diverse ontwikkelingsgebieden. Bij elk liedje horen spelactiviteiten, muzikale variaties, combinatietips en ideeën. Ook zijn benodigde materialen en muzieknotatie opgenomen. Daarnaast is er aandacht voor theorie over muziek en taalontwikkeling, en praktijkervaringen.
Natuurlijk zijn er, speciaal voor kinderen met TOS, bij alle liedjes de bijpassende gebaren opgenomen uit de Nederlandse Gebarentaal.
Op de uitgebreide website kijkikbeneenkikker.nl staan video’s waarop liedjes en spreekteksten uit de bundel gezongen worden, ondersteund met gebaren.
Saskia Koning maakte, samen met Wouter Verhage, de keuze voor de liedjes en werkte ze uit. Twaalf hiervan schreef zij zelf. Ook zingt ze alle liedjes met de gebaren op de website.
Saskia is logopedist, Muziek op Schoot-docent en instructor van het Hanen-ouderprogramma 'Praten doe je met z’n tweeën'. Op dit moment werkt zij bij Pento Audiologische Centra op een behandelgroep voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Wouter Verhage verzorgde de liednotaties en leverde een inhoudelijke bijdrage aan de bundel. Hij is dirigent, zanger en muziekpedagoog. Door te spreken op congressen over de relatie tussen muziek en taal werd hij geraakt door de specifieke behoefte van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en zo ontstond een inspirerende samenwerking met Saskia.
De foto’s van Barbara Schutte laten treffend het plezier van kinderen en begeleiders zien bij spel en zang. Voorwoord 7
Ontstaan van de bundel 9
Muziek en taal bij jonge kinderen 11
In de praktijk 17
DE VOORRAADKAST 23
DIT BEN IK 24
1 Klap klap 26
2 Mijn handen zijn verdwenen 28
3 Kijk eens in de spiegel 30
4 Pak met je handen 32
5 1, 2, 3, wiedewiedewie 34
6 Van hoofd tot teen 36
7 Op jouw rug maak ik een huis 38
8 Stap, stap, stap 40
9 Stamp maar mee 42
10 Ik en jij, samen wij 44
WAT GAAN WE DOEN VANDAAG? 46
11 Tijd om op te staan! 48
12 Handen in de hoogte 52
13 Opruimlied 54
14 Even wachten 56
15 Tijd voor een boekje 58
16 Toveren 60
17 Bellenblazen 62
18 Bellenblazen 64
19 Klein rood autootje 66
20 Hé, bouw je mee? 70
21 Kleine beer op reis 72
22 We bouwen een huis 76
23 Ga maar lekker slapen 78
WIJ MAKEN MUZIEK! 80
24 Hé doe je mee? 82
25 Wat hoor ik daar? 84
26 ‘k Heb een eitje in mijn hand 88
27 Loop in een kringetje 90
28 Schudden ene twee 92
29 Tik maar mee! 94
SWP 181115 Liedjesboek-12.indd 5 21-10-19 21:43
DOL OP DIEREN 96
30 Kijk! Ik ben een kikker 98
31 Hé daar slakje 102
32 Hoor je de uil? 104
33 Piep piep 106
34 Trippel als een muisje 108
WAT EEN WEERTJE! 110
35 Weer (‘n) liedje 112
36 Tikketikketik, wat hoor ik daar? 116
37 Regen regen 118
38 Boom 120
39 Winter bibber bibber 122
40 Het weerbericht 124
Aanbevolen materialen 127
De overdracht aan de ouders 131
Verklarende woordenlijst met muzikale begrippen 137
Bijbehorende website en inlogcode 139
Geraadpleegde bronnen 141
Verantwoording liedjes 143
Dankwoord 147
Over de auteurs 149
Ik heb een vraag over het boek: ‘Kijk! Ik ben een kikker - Koning, Saskia, Verhage, Wouter’.
Vul het onderstaande formulier in.
We zullen zo spoedig mogelijk antwoorden.