Transmedia

verhalen vertellen in het digitale tijdperk

Omschrijving

Van The Lord of the Rings tot Harry Potter, van Game of Thrones tot The Walking Dead: in de afgelopen jaren duiken er steeds meer verhalen op die via meerdere media verteld worden en waarbij de auteurs vertrouwen op een netwerk van fans en lezers; niet alleen om hun verhalen te verspreiden, maar ook om hun verhaal verder vorm te geven. Transmedia versnippert doelbewust een verhaal over meerdere media en platformen waarbij elk medium het verhaal verrijkt met zijn eigen mediumspecificiteit. Harry Potter en The Walking Dead zijn slechts enkele voorbeelden van verhalen waarbij televisie, literatuur, strips en videogames samen worden ingezet om fans te stimuleren hun eigen content te delen. Memes, mashups en fanfictie hebben het publiek veranderd van passieve toeschouwers in een actieve gemeenschap die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van 'hun' verhaal. In sommige gevallen leidt dit zelfs tot totaal nieuwe verhalen, zoals Fifty Shades of Grey, de succesvolle boekenreeks die ooit begon als spin-off van Twilight en die inmiddels op haar beurt weer haar eigen spin-offs kent. In Transmedia: verhalen vertellen in het digitale tijdperk laat Dan Hassler-Forest zien hoe de manier waarop verhalen verteld, ontwikkeld en gedeeld worden in de afgelopen jaren is veranderd. Deze nieuwe ontwikkelingen dagen de klassieke verhoudingen tussen auteur en lezer uit en beïnvloeden zowel de vorm als de inhoud van populaire media. Het boek schetst de historische ontwikkeling van ons hedendaagse medialandschap. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit verschillende media biedt hij inzicht in deze veranderingen, en hoe dit de manier waarop wij verhalen vertellen en ervaren heeft beïnvloed. Van ‘The Lord of the Rings’ tot ‘Harry Potter’, van ‘Game of Thrones’ tot ‘The Walking Dead’: in de afgelopen jaren duiken er steeds meer verhalen op die via meerdere media verteld worden en waarbij de auteurs vertrouwen op een netwerk van fans en lezers; niet alleen om hun verhalen te verspreiden, maar ook om hun verhaal verder vorm te geven. ‘Transmedia’ versnippert doelbewust een verhaal over meerdere media en platformen waarbij elk medium het verhaal verrijkt met zijn eigen mediumspecificiteit.‘Harry Potter’ en ‘The Walking Dead’ zijn slechts enkele voorbeelden van verhalen waarbij televisie, literatuur, strips en videogames samen worden ingezet om fans te stimuleren hun eigen ‘content’ te delen. ‘Memes, mashups’ en fanfictie hebben het publiek veranderd van passieve toeschouwers in een actieve gemeenschap die zich betrokken voelen bij de ontwikkeling van ‘hun’ verhaal. In sommige gevallen leidt dit zelfs tot totaal nieuwe verhalen, zoals ‘Fifty Shades of Grey’, de succesvolle boekenreeks die ooit begon als spin-off van ‘Twilight’ en die inmiddels op haar beurt weer haar eigen spin-offs kent.In ‘Transmedia: verhalen vertellen in het digitale tijdperk’ laat Dan Hassler-Forest zien hoe de manier waarop verhalen verteld, ontwikkeld en gedeeld worden in de afgelopen jaren is veranderd. Deze nieuwe ontwikkelingen dagen de klassieke verhoudingen tussen auteur en lezer uit en beïnvloeden zowel de vorm als de inhoud van populaire media. Het boek schetst de historische ontwikkeling van ons hedendaagse medialandschap. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit verschillende media biedt hij inzicht in deze veranderingen, en hoe dit de manier waarop wij verhalen vertellen en ervaren heeft beïnvloed. 1. Transmedia: Een Korte Geschiedenis Het eerste hoofdstuk biedt in vogelvlucht een overzicht van de ontwikkeling van transmedia, aan de hand van enkele duidelijk historische voorbeelden. Door de specifieke manieren te vergelijken waarop deze drie voorbeelden elementen van transmediale narrativiteit in zich dragen, wordt duidelijk dat transmedia een lange geschiedenis heeft, maar dat bepaalde elementen van hedendaagse transmedia uniek zijn voor deze tijd. Case studies: Sherlock Holmes (1887-1927), Superman (1938-1952), Twin Peaks (1990) en The Matrix (1999-2002) 2. Fandom en Massacultuur In de tweede helft van de 20e eeuw ontwikkelde fancultuur zich grotendeels als iets dat apart stond van de massacultuur. Fans organiseerden hun eigen clubs en activiteiten, waarmee voor de massamarkt geproduceerde teksten door kleinere groepen werden toegeëigend. De manier waarop fans zich organiseerden en onderling communiceerden zou van bepalende invloed worden in de ontwikkeling van 21e-eeuwse transmedia. Case studies: Star Trek, Star Wars, en The Lord of the Rings. 3. Sociale Netwerken en Mediaconvergentie De opkomst in de 21e eeuw van sociale netwerken als Facebook, Hyves en Twitter heeft een enorm effect gehad op de manier waarop cultuur geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd wordt. Niet alleen brengen technologische ontwikkeling en digitalisering media als literatuur, film, televisie en computerspellen dichter bij elkaar, maar daarbij speelt het doorgeven van aanbevelingen en referenties via sociale netwerken een enorme rol. Case studies: Game of Thrones en 50 Shades of Grey. 4. Van Verhalen naar Variaties Het laatste hoofdstuk is gericht op de manier waarop transmedia steeds vaker variaties op een thema biedt, in plaats van een lineair verhaal. Transmedia-series als The Walking Dead en Kick-Ass geven duidelijke voorbeelden van de mogelijkheden die transmedia-processen bieden voor eindeloze variaties op een thema, zonder dat één versie van het verhaal als definitief wordt ervaren. Case studies: The Walking Dead, Kick-Ass en World of Warcraft
€ 20,00
Paperback
 
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Hassler-Forest, Dan
Titel
Transmedia
Uitgever
AUP Algemeen
Jaar
2013
Taal
Nederlands
Pagina's
Gewicht
210 gr
EAN
9789089645883
Afmetingen
210 x 134 x 12 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra