Leren en ontwikkelen met kunstmatige intelligentie
Omschrijving
Het Ai van Columbus combineert filosofische beschouwingen over de impact van kunstmatige intelligentie met inzichtelijke modellen en praktische toepassingen voor onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Het Ai van Columbus combineert filosofische beschouwingen over de impact van kunstmatige intelligentie met inzichtelijke modellen en praktische toepassingen voor onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Kunstmatige intelligentie, en met name generatieve Ai, raakt ons allemaal. De impact van Ai op ons leven en werken zal net zo disruptief zijn als de uitvinding van het wiel, de landbouw, de stoommachine, de elektrificatie, de computer en het internet. Met het grote verschil dat de Ai-revolutie veel sneller is dan alle hiervoor genoemde historische transities. Wie wil aanhaken moet razendsnel begrijpen wat Ai is en welke implicaties dat heeft:
Hoe werken generatieve taalmodellen?
Welke filosofische en ethische dilemma's komen hierbij kijken?
Welke nieuwe vaardigheden zijn nodig in een wereld waar AI steeds meer taken overneemt?
Wat betekent dit voor de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs?
In Het Ai van Columbus geeft Hans Hoornstra – in begrijpelijke taal en met een unieke filosofische benadering – antwoorden op deze kwesties met veel voorbeelden uit diverse sectoren. Hoornstra gebruikt zijn brede ervaring met digitale transformatie in binnen- en buitenland om complexe technologie begrijpelijk te maken. Zo helpt hij de lezer in te zien dat Ai niet alleen technologie is, maar ook onze relatie met de fysieke werkelijkheid verandert. Met casuïstiek uit het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid, laat Hoornstra ook zien hoe organisaties Ai kunnen benutten om innovatie te stimuleren, en hoe we moeten omgaan met de ethische vragen die deze technologie oproept.
Het Ai van Columbus is hét standaardwerk voor leren en ontwikkelen met kunstmatige intelligentie. Voorwoord 11
Prof. dr. Eric Postma 11
Voorwoord 13
Prof. dr. Harold Bekkering 13
De wijsheid van Ai 15
Drs. Govert Derix 15
Samen in een Sojoez 17
Inleiding 17
DEEL I - DE FILOSOOF
1. In den beginne was het woord 20
Inleiding 20
Pratende vissen? 22
In den beginne was… een droom 24
Mentale ruimte gaat vooraf aan taal 25
Dromen: de bakermat van de bewuste mentale ruimte 27
Symbolisch denken en tijd 28
Van woord naar wolk 29
Samenvatting 30
2. Ziende blind 32
Inleiding 32
Blind en toch zien 34
Maar hoe werkt dat dan bij taal? 37
Neurale Netwerken 39
De geschiedenis van kunstmatige intelligentie 47
On demand kennis 51
Data: niet echt ons ding 54
Construeren 54
Deconstrueren en reconstrueren 56
Hallucineren 57
Samenvatting 58
3. Het Ai van Columbus 62
Ceci n’est pas une pipe 62
Grotallegorie revisited 85
Historisch overzicht van Semantische Ruimten 88
Kennisparadox 89
Samenvatting 90
4. Me, myself en het Ei van Columbus 91
Ai en bewustzijn 91
Kip en Ai 96
Bewustzijn 98
Samenvatting 130
DEEL II - DE BEELDHOUWER
5. Historisch model vaardigheden 132
Datakolonialisme 132
Het historisch model van vaardigheden 144
De Cirkel van Transformatie 148
Samenvatting 160
6. Het Columbusmodel 161
De aanleiding 161
Discussienota en het eerste model Kennisnet | SLO 161
De elf vaardigheden van Kennisnet | SLO 162
De dictatuur van de democratie 163
DigComp van de Europese Unie 169
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid SLO 171
Het Columbusmodel 175
Kerndoelen Digitale Geletterdheid en het Columbusmodel 292
Samenvatting 302
7. Welke zee bevaar jij? 305
Eieren breken bij IKEA 305
Het UTAUT-model 309
Bateson & Dilts 313
Model van de Vier Zeeën 317
Samenvatting 347
DEEL III – DE PAKTIJK
8. Aruba 350
Eerste kennismaking 350
Een ongezond prijskaartje 351
Culturele verschillen 352
Hiërarchie in onderwijs 356
Oriëntatie op Nederland 358
Imiteren of innoveren? 360
Gecontextualiseerd historisch model van vaardigheden Aruba 363
Dare to Dream 367
Onderwijs op Aruba van A naar Anders 369
Reflectie op Columbus 378
Digital exploration model 382
9. Aan de slag 383
Cake bakken in het zwembad 383
Casus OmgevingsChat 386
Ladenkast 4i model 390
Laten we ons geheugen niet vergeten 393
Das Problem des sofort Zuhandenseins 396
Handig: PromptBlock 402
Handig: Ai Ethiek Checklist 414
10. Me TOO 418
Ontstaan van de Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs 418
Ambassadeurschap 421
Plofkiponderwijs 423
Jouw kind is een algoritme 426
Motivatie 429
Geen Plusklas maar een klusklas 435
Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs 438
11. Dankwoord 499