Op school toont een leraar een afspiegeling van de wereld aan het kind. Hij wil dat het kind niet alleen de wereld begrijpt, hij hoopt ook dat het kind erdoor gegrepen wordt.
Wat zou er gebeuren als we de muzen met hun kunsten en hun poëtische blik op de wereld in het klaslokaal zouden uitnodigen?
De Griekse muzen vertellen, spelen, maken en delen en hebben daarmee eeuwenlang kunstenaars en wetenschappers weten te inspireren. Maar in een tijd van optimalisatie, controle en digitalisering komen deze activiteiten steeds meer onder druk te staan. Ook in het onderwijs. En dat is zorgelijk, omdat daarmee een kunstzinnige en pedagogische bron verloren dreigt te gaan.
Aan de hand van de voorbeelden uit de praktijk, de kunsten, de pedagogiek en de filosofie onderzoekt Michiel Bos een kunstzinnige manier van werken in het onderwijs. Met Muzisch Meesterschap slaat hij een brug tussen de kunsten en de pedagogiek.
Muzisch Meesterschap is voor leraren, kunstvakdocenten, studenten en andere onderwijsprofessionals die willen werken aan kunstzinnige onderwijsvormen en hun pedagogische handelen willen versterken. "Lees Muzisch Meesterschap van Michiel Bos langzaam! Draag het met je mee!
Dan ontvouwt de reikwijdte van dit boek zich ten volle."
Bart van Rosmalen