Omschrijving
Onmisbare referentiewerk voor pedagogen en iedereen met interesse in het pedagogisch denken. Pedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In 'Dat is pedagogiek' vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden belangrijke teksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw.
Teksten van
Hannah Arendt, Philip Ariès, Carl Rogers, Martin Buber, Klaus Mollenhauer, Jacques Rancière, Theodor Litt, Martinus Jan Langeveld, Richard Peters, Janusz Korczak, Emile Durkheim, Michael Apple, Georg Kerschensteiner, Jerome Bruner, Michel Serres, Seymour Papert, John Dewey, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Paul Willis, Alexander Neill, Erving Goffman, Ivan Illich, Celestin Freinet, Henk Michielse, Michel Foucault, Hans Achterhuis, Henry Giroux, Herman Giesecke, Jean Piaget, Burrhus Skinner, Lee Shulman, Donald Schön, Maria Montessori, Lev Vygostky, Philippe Meirieu, Paul Natorp, Jack Mezirow, Philip Idenburg, Leon van Gelder, Wim Ter Horst.
Met inleidingen van
Orhan Agirdag, Carlijne Ceulemans, Jan Elen, Pol Ghesquière , Mariette Hellemans, Geert Kelchtermans, Jan Masschelein, Wouter Pols, Stefan Ramaekers, Maarten Simons, Marcel Spierts, Pieter Verstraete , Wim Wardekker , Danny Wildemeersch. Pedagogische praktijken en instellingen zoals de school, het gezin, de universiteit, de zorg, en het jeugd- en volwassenenwerk ondergaan grondige veranderingen. Ze stellen de pedagogiek voor de uitdaging om met deze veranderingen zowel theoretisch als praktisch om te gaan. In 'Dat is pedagogiek' vindt de lezer hiertoe de nodige inspiratie. In het boek worden belangrijke teksten uit de Westerse pedagogische traditie van de 20ste eeuw samengebracht, in Nederlandse vertaling en voorzien van een korte introductie en situering. Het zijn stuk voor stuk sleutelteksten die tot op vandaag betekenisvol en actueel zijn. Ze stimuleren en voeden discussies binnen de pedagogiek. Tegelijk vormen de verzamelde en vertaalde tekstfragmenten ook een handig referentiewerk voor wie pedagogiek studeert, voor wie pedagogisch werkzaam is of voor wie interesse heeft in het pedagogisch denken van de 20ste eeuw.
Teksten van Hannah Arendt, Philip Ariès, Carl Rogers, Martin Buber, Klaus Mollenhauer, Jacques Rancière, Theodor Litt, Martinus Jan Langeveld, Richard Peters, Janusz Korczak, Emile Durkheim, Michael Apple, Georg Kerschensteiner, Jerome Bruner, Michel Serres, Seymour Papert, John Dewey, Pierre Bourdieu, Basil Bernstein, Paul Willis, Alexander Neill, Erving Goffman, Ivan Illich, Celestin Freinet, Henk Michielse, Michel Foucault, Hans Achterhuis, Henry Giroux, Herman Giesecke, Jean Piaget, Burrhus Skinner, Lee Shulman, Donald Schön, Maria Montessori, Lev Vygostky, Philippe Meirieu, Paul Natorp, Jack Mezirow, Philip Idenburg, Leon van Gelder, Wim Ter Horst.
Met inleidingen van Orhan Agirdag, Carlijne Ceulemans, Jan Elen, Pol Ghesquière , Mariette Hellemans, Geert Kelchtermans, Jan Masschelein, Wouter Pols, Stefan Ramaekers, Maarten Simons, Marcel Spierts, Pieter Verstraete , Wim Wardekker , Danny Wildemeersch. TER INLEIDING
DE KWESTIE VAN EMANCIPATIE
Redacteurs: Mariette Hellemans en Jan Masschelein
Inleiding
1958 Hannah Arendt
Tussen verleden en toekomst
De crisis van de opvoeding
1972 Klaus Mollenhauer
Theorieën over het opvoedingsproces
Het kind en zijn kansen
1968 Paolo Freire
Pedagogie van de onderdrukten
Het “bankconcept” van de opvoeding als instrument van de onderdrukking. Premissen en kritiek
1987 Jacques Rancière
De onwetende meester
Een intellectueel avontuur
DE KWESTIE VAN GELIJKWAARDIGHEID
Redacteurs: Stefan Ramaekers en Danny Wildemeersch
Inleiding
1960 Philippe Ariès
De ontdekking van het kind: Sociale geschiedenis van school en gezin
Over het ontstaan van een tweede opvoedingsmilieu
1960 Carl Rogers en Martin Buber
Carl Rogers in gesprek met Martin Buber
Over gelijkwaardigheid in de dialoog
1927 Theodor Litt
Leiding geven of laten groeien
Een verduidelijking van het pedagogisch grondprobleem
1945 Martinus Langeveld
Beknopte theoretische pedagogiek
Plaatsvervanging van de toekomst van het kind
1959 Richard Peters
Autoriteit, verantwoordelijkheid en onderwijs
Onderwijs als initiatie
1919 Janusz Korczak
Hoe houd je van een kind
De kinderrechtbank
DE KWESTIE VAN CURRICULUM
Redacteurs: Maarten Simons en Wim Wardekker
Inleiding
1922 Émile Durkheim
De educatie, haar aard en haar rol
Educatie, methodische socialisatie en de rol van de staat
1981 Michael Apple
De vorm van het curriculum en de logica van de technische controle
Curriculum, leraarschap en controle
1906 Georg Kerschensteiner
De waarde van productieve arbeid voor de opvoeding
Arbeid en opvoeding
1961 Jerome Seymour Bruner
Het opvoedingsproces
Het belang van structuur en de bereidheid tot leren
1991 Michel Serres
Troubadour: Enkel, dubbel en gekruist
Grootbrengen
1980 Seymour Papert
Computers en kinderen
Computers, denken en programmeren
DE KWESTIE VAN DEMOCRATISERING
Redacteurs: Carlijne Ceulemans en Orhan Agirdag
Inleiding
1971 Basil Bernstein
Klasse, codes en controle: Theoretische studies naar een sociologie van de taal
Een socio-linguïstische benadering van socialisatie: met enige verwijzing naar opvoedbaarheid
1977 Paul Willis
Leren arbeiden
Waarom arbeiderskinderen arbeidersjobs krijgen
1986 Pierre Bourdieu
Vormen van kapitaal
Economisch kapitaal, cultureel kapitaal, sociaal kapitaal
1916 John Dewey
Over opvoeding, onderwijs en burgerschap
De democratische opvatting van opvoeding en onderwijs
1960 Alexander Sutherland Neill
Summerhill
Opvoeden in vrijheid
DE KWESTIE VAN INSTITUTIONALISERING
Redacteur: Pieter Verstraete
Inleiding
1961 Erving Goffman
Totale instituties
Over de kenmerken van totale instituties
1971 Ivan Illich
Ontscholing van de maatschappij: Het einde van een illusie?
Fenomenologie van de school
1975 Michel Foucault
Discipline, toezicht en straf: De geboorte van de gevangenis
De middelen voor een goede dressuur
1977 Henk Michielse
De burger als andragoog: Een geschiedenis van 125 jaar welzijnswerk (1848-1972)
De crisis van het andragogisch werk (1965-1972)
1949 Célestin Freinet
Pedagogie van het werk
Op zoek naar een pedagogie van het werk
1971 Aïda Vasquez en Fernand Oury
Van coöperatieve klas naar institutionele pedagogiek: Naar zelfbeheer in de onderwijspraktijk
De open school
DE KWESTIE VAN PROFESSIONALISERING
Redacteurs: Geert Kelchtermans en Carlijne Ceulemans
Inleiding
1986 Lee S. Shulman
Kennisontwikkeling in onderwijs
Het ontbrekende paradigma
1983 Donald Schön
De reflectieve practicus. Hoe professionals denken in actie
Reflectie-in-actie
1987 Hermann Giesecke
Pedagogiek als beroep: Grondvormen van pedagogisch handelen
De professioneel “pedagogische relatie”
1985 Henry Giroux
De leerkracht als transformatieve intellectueel
Naar een andere kijk op het werk van leerkrachten
1979 Hans Achterhuis
De markt van welzijn en geluk
Professionalisering
DE KWESTIE VAN VORMBAARHEID
Redacteurs: Jan Elen en Wouter Pols
Inleiding
1948 Burrhus Frederic Skinner
Walden Twee
Gedragsregulering als sociale utopie
1966 Jean Piaget
De psychologie van het kind
De factoren van de mentale ontwikkeling
1935 Lev Vygotskij
Cultuur en ontwikkeling
De dynamiek van de verstandelijke ontwikkeling van de leerling in relatie tot het onderwijs
1949 Maria Montessori
Aan de basis van het leven
De absorberende geest
2004 Philippe Meirieu
School houden, voor de klas staan
Tussen opvoedbaarheid en vrijheid, tussen de almacht van de volwassene en de onmacht van de leraar
DE PEDAGOGIEK: EEN KWESTIE
Redacteurs: Danny Wildemeersch, Geert Kelchtermans en Pol Ghesquière
Inleiding
1979 Elliot W. Eisner
De pedagogische verbeelding – Over het ontwerpen en evalueren van schoolprogramma’s
Een “laatste” woord
1971 Philip J. Idenburg
Theorie van het onderwijsbeleid
Relatieschema van het schoolwezen
1962 Leon Van Gelder
Een oriëntatie in de orthopedagogiek: Capita orthopedagogica et orthodidactica
De omschrijving der orthopedagogiek als deel van de pedagogiek
1980 Wim ter Horst
Algemene orthopedagogiek: Proeve van een theorie-concept
Problematische opvoedingssituatie (P.O.S.)
1909 Paul Natorp
Sociale pedagogiek. Theorie van de wilsvorming op basis van de gemeenschap
Opvoeding en gemeenschap
1978 Jack Mezirow
Perspectief Transformatie
Over de ontwikkeling van nieuwe betekenisperspectieven