Amateurkunstenaressen met blauw bloed in België (1815-1914)
Omschrijving
Intieme kijk op de artistieke leefwereld van adellijke vrouwen in de 19de en het begin van de 20ste eeuw In de 19de eeuw ging een negatief imago aan de amateurkunsten kleven. Ze raakten geassocieerd met de vrijetijdsbesteding van vrouwen, met huiselijkheid en met lage kwaliteit. Adellijk en artistiek verruimt dit enge perspectief. Het toont hoe amateurkunsten voor vrouwen een krachtig instrument waren om de eigen identiteit vorm te geven, om een plaats te verwerven in een sociaal-cultureel netwerk en om tastbare herinneringen na te laten.
Dit rijk geïllustreerde boek zoekt het gezelschap van adellijke amateurkunstenaressen op. Deze vrouwen borduurden in het salon, leerden schilderen in het damesatelier en stelden tentoon tijdens liefdadigheidsbazaars. Documenten, objecten en verhalen uit vooral privéarchieven en -verzamelingen bieden een diepgaande blik op hun artistieke activiteiten. Ze laten een wisselwerking zien tussen de schone en toegepaste kunsten, tussen individuele en gemeenschappelijke betrokkenheid en tussen traditionele verwachtingen en persoonlijke ambities. In de 19de eeuw ging een negatief imago aan de amateurkunsten kleven. Ze raakten geassocieerd met de vrijetijdsbesteding van vrouwen, met huiselijkheid en met lage kwaliteit. Adellijk en artistiek verruimt dit enge perspectief. Het toont hoe amateurkunsten voor vrouwen een krachtig instrument waren om de eigen identiteit vorm te geven, om een plaats te verwerven in een sociaal-cultureel netwerk en om tastbare herinneringen na te laten.
Dit rijk geïllustreerde boek zoekt het gezelschap van adellijke amateurkunstenaressen op. Deze vrouwen borduurden in het salon, leerden schilderen in het damesatelier en stelden tentoon tijdens liefdadigheidsbazaars. Documenten, objecten en verhalen uit vooral privéarchieven en -verzamelingen bieden een diepgaande blik op hun artistieke activiteiten. Ze laten een wisselwerking zien tussen de schone en toegepaste kunsten, tussen individuele en gemeenschappelijke betrokkenheid en tussen traditionele verwachtingen en persoonlijke ambities. VAN TEKENHANDLEIDING TOT ACADEMIE
De beginselen via tekenhandleidingen, familieleden en tekenleraars
In het pensionaat
Privélessen van beroepskunstenaars
Damesateliers
Naar de academie
Coda
EEN GEDEELDE PLEK
In het salon
Een eigen atelier
Vertoeven in de buitenlucht
Coda
OP ZOEK NAAR ERKENNING
Kunst en liefdadigheid
Tentoonstellen met beroepskunstenaars
Tussen amateur- en beroepskunstenares
Coda
BESTEMMING EN NALATENSCHAP
Voor zichzelf en het eigen interieur
In vriendschap gegeven
Een tastbare herinnering
Coda
CONCLUSIE
NOTEN
BIBLIOGRAFIE
Onuitgegeven bronnen
Contemporaine tentoonstellingscatalogi
Contemporaine kranten en tijdschriften
Werken
HERKOMST VAN DE AFBEELDINGEN LIJST VAN ADELLIJKE (AMATEUR)KUNSTENARESSEN
PERSONENREGISTER