Daltononderwijs in Nederland

de geschiedenis vanaf 1924

Omschrijving

Onder leiding van professor Philip Kohnstamm onderzoekt een onderwijscommissie van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen in 1924 het daltononderwijs in Engeland. De commissieleden doen enthousiast verslag over de brede persoonsontwikkeling die de onderzochte scholen voorstaan en de flexibele wijze waarop het onderwijs is georganiseerd. Op basis van haar ervaringen stelt de commissie voor het volksonderwijs in Nederland inhoudelijk en organisatorisch te vernieuwen. Nog in hetzelfde jaar leidt hun rapportage tot de opzet van de eerste daltonexperimenten in Nederland. Sindsdien maakt het daltononderwijs deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Daltononderwijs in Nederland schetst de geschiedenis van het Nederlandse daltononderwijs vanaf de eerste experimenten uit 1924 tot nu. Tegenwoordig blijkt het daltononderwijs zeer succesvol - er zijn ruim 400 daltonscholen in Nederland -, maar dat is in haar 90-jarige historie niet altijd het geval geweest. Daltononderwijs in Nederland beschrijft de ideeënwereld van de daltonpioniers en de pragmatiek van de daltonpraktijk in een viertal periodes (1924-1940, 1940-1945, 1945-1979 en 1979-2014) en verklaart de 'ups' en 'downs' van deze traditionele vernieuwingsbeweging in de tijd aan de hand van een vijftal factoren: tijdgeest, pioniers en gebruikers, de rol van de overheid, ontwikkelingen in de theorie en wetenschap en opbouw van een organisatie. René Berends en Luuck Sanders zijn werkzaam aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion in Deventer als hoofddocent en onderzoeker. Beiden zijn ook daltonopleider. Goed gedocumenteerd boek over de geschiedenis van negentig jaar Daltononderwijs in Nederland. Terwijl grondlegster Helen Parkhurst begin vorige eeuw aanvankelijk Maria Montessori ondersteunde bij het verbreiden van hààr gedachtegoed in de Verenigde Staten, ontstond in het plaatsje Dalton rond 1922 het eerste Dalton Plan. De experimenten van Parkhurst vonden op veel plaatsen in de wereld navolging, ook in Nederland. Kenmerkend voor haar onderwijsvisie is: inspelen op het natuurlijke initiatief dat kinderen eigen is, individueel werken - maar ook samenwerken, kinderen zouden niet moeten napraten wat door anderen wordt voorgepraat; onderwijstaken en -opdrachten mogen niet verworden tot gedachteloos productiewerk, maar moeten de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen voeden en juist betekenisvol zijn. Gedurende de negentig jaar kende de Daltonbeweging (in Nederland) ups en downs. Op dit moment zijn er ca. 400 Daltonscholen actief in Nederland, hoewel Daltonachtig gedachtegoed, zelfs in 'opbrengstgericht onderwijzend Nederland', op veel reguliere scholen gepredikt en (deels) gebezigd wordt. De geschiedenis wordt helder gepresenteerd en is inhoudelik enigszins specialistisch. De auteurs zijn goed ingevoerd in het onderwerp. Met goede literatuurverwijzing en eindnoten. 21-09-2014 Mart Seerden NBD Biblion
€ 25,95
Paperback
 
Gratis verzending vanaf
€ 19,95 binnen Nederland
Schrijver
Berends, René, Sanders, Luuck
Titel
Daltononderwijs in Nederland
Uitgever
Saxion Dalton University Press
Jaar
2014
Taal
Nederlands
Pagina's
256
Gewicht
509 gr
EAN
9789490239060
Afmetingen
230 x 148 x 19 mm
Bindwijze
Paperback

U ontvangt bij ons altijd de laatste druk!


Rubrieken

Boekstra